Przestrzeń aksjologiczna w wybranych podręcznikach gimnazjalnych do kształcenia literacko-kulturowego (1999-2005)
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sporek, Paweł
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-988-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
podręcznikipodręczniki gimnazjalne
edukacja aksjologiczna
przestrzeń edukacyjna
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Ze względu na złożoność problematyki aksjologicznej w odniesieniu do
podręczników gimnazjalnych, książka dzieli się na dwie zasadnicze części.
W obrębie pierwszej, zatytułowanej Aksjologiczne podstawy dydaktyki
literatury, mieszczą się rozdziały poświęcone zagadnieniom teorii wartości
oraz kwestii ich przekładu na język dydaktyki i konkretne postulaty metodyczne.
Dopełniają te rozważania namysł nad podręcznikiem szkolnym
z punktu widzenia jego użyteczności w procesie konfrontowania uczniów
ze sferą aksjologiczną, refleksja związana z przekonaniem, że struktura
podręcznika ma wpisaną w siebie, w sposób bardziej lub mniej świadomy,
określoną propozycję wychowawczą. Całości tych rozważań towarzyszy
przeświadczenie o złożoności zagadnień związanych z pojęciem wartości
oraz potrzebie poszukiwania najwłaściwszych formuł organizowania kontaktu
uczniów z aksjologicznym uniwersum.
Druga część, zatytułowana Podręcznik literacko-kulturowy jako narzędzie
konfrontowania ucznia ze światem wartości, obejmuje trzy rozdziały
skupione wokół obserwacji materiału podręcznikowego. Odpowiednio
poświęcone są one wartościom moralnym (rozdział I), estetycznym (rozdział
II) oraz społeczno-kulturowym (rozdział III), obserwowanym na wielu
piętrach organizacji struktury podręcznika. Rezultatem prowadzonych
badań jest obraz świata wartości prezentowanego w wybranych podręcznikach
gimnazjalnych wydawanych po reformie z 1998 roku (w latach 1999
–2005) i zgodnych z obowiązującą wówczas, od 1999 roku, Podstawą
programową, a także uniwersalne rozpoznanie rozmaitych strategii i metod
prowadzenia edukacji aksjologicznej zaprojektowanej w analizowanych
książkach szkolnych. Przyświeca tym analizom edukacyjne przeświadczenie
o konieczności nienaruszania podmiotowości ucznia w toku realizowanych
zadań wychowawczych oraz zachowania szacunku dla wolności
ucznia, niezależności jego myślenia i dokonywanych przez niego wyborów
aksjologicznych.