• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przestrzeń aksjologiczna w wybranych podręcznikach gimnazjalnych do kształcenia literacko-kulturowego (1999-2005)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 759 (2.398MB)
Autor:
Sporek, Paweł
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-988-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
podręczniki
podręczniki gimnazjalne
edukacja aksjologiczna
przestrzeń edukacyjna
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Ze względu na złożoność problematyki aksjologicznej w odniesieniu do podręczników gimnazjalnych, książka dzieli się na dwie zasadnicze części. W obrębie pierwszej, zatytułowanej Aksjologiczne podstawy dydaktyki literatury, mieszczą się rozdziały poświęcone zagadnieniom teorii wartości oraz kwestii ich przekładu na język dydaktyki i konkretne postulaty metodyczne. Dopełniają te rozważania namysł nad podręcznikiem szkolnym z punktu widzenia jego użyteczności w procesie konfrontowania uczniów ze sferą aksjologiczną, refleksja związana z przekonaniem, że struktura podręcznika ma wpisaną w siebie, w sposób bardziej lub mniej świadomy, określoną propozycję wychowawczą. Całości tych rozważań towarzyszy przeświadczenie o złożoności zagadnień związanych z pojęciem wartości oraz potrzebie poszukiwania najwłaściwszych formuł organizowania kontaktu uczniów z aksjologicznym uniwersum. Druga część, zatytułowana Podręcznik literacko-kulturowy jako narzędzie konfrontowania ucznia ze światem wartości, obejmuje trzy rozdziały skupione wokół obserwacji materiału podręcznikowego. Odpowiednio poświęcone są one wartościom moralnym (rozdział I), estetycznym (rozdział II) oraz społeczno-kulturowym (rozdział III), obserwowanym na wielu piętrach organizacji struktury podręcznika. Rezultatem prowadzonych badań jest obraz świata wartości prezentowanego w wybranych podręcznikach gimnazjalnych wydawanych po reformie z 1998 roku (w latach 1999 –2005) i zgodnych z obowiązującą wówczas, od 1999 roku, Podstawą programową, a także uniwersalne rozpoznanie rozmaitych strategii i metod prowadzenia edukacji aksjologicznej zaprojektowanej w analizowanych książkach szkolnych. Przyświeca tym analizom edukacyjne przeświadczenie o konieczności nienaruszania podmiotowości ucznia w toku realizowanych zadań wychowawczych oraz zachowania szacunku dla wolności ucznia, niezależności jego myślenia i dokonywanych przez niego wyborów aksjologicznych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3138
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image