Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSporek, Pawełpl_PL
dc.date.accessioned2018-08-28T11:03:38Z
dc.date.available2018-08-28T11:03:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-7271-988-1
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3138
dc.description.abstractZe względu na złożoność problematyki aksjologicznej w odniesieniu do podręczników gimnazjalnych, książka dzieli się na dwie zasadnicze części. W obrębie pierwszej, zatytułowanej Aksjologiczne podstawy dydaktyki literatury, mieszczą się rozdziały poświęcone zagadnieniom teorii wartości oraz kwestii ich przekładu na język dydaktyki i konkretne postulaty metodyczne. Dopełniają te rozważania namysł nad podręcznikiem szkolnym z punktu widzenia jego użyteczności w procesie konfrontowania uczniów ze sferą aksjologiczną, refleksja związana z przekonaniem, że struktura podręcznika ma wpisaną w siebie, w sposób bardziej lub mniej świadomy, określoną propozycję wychowawczą. Całości tych rozważań towarzyszy przeświadczenie o złożoności zagadnień związanych z pojęciem wartości oraz potrzebie poszukiwania najwłaściwszych formuł organizowania kontaktu uczniów z aksjologicznym uniwersum. Druga część, zatytułowana Podręcznik literacko-kulturowy jako narzędzie konfrontowania ucznia ze światem wartości, obejmuje trzy rozdziały skupione wokół obserwacji materiału podręcznikowego. Odpowiednio poświęcone są one wartościom moralnym (rozdział I), estetycznym (rozdział II) oraz społeczno-kulturowym (rozdział III), obserwowanym na wielu piętrach organizacji struktury podręcznika. Rezultatem prowadzonych badań jest obraz świata wartości prezentowanego w wybranych podręcznikach gimnazjalnych wydawanych po reformie z 1998 roku (w latach 1999 –2005) i zgodnych z obowiązującą wówczas, od 1999 roku, Podstawą programową, a także uniwersalne rozpoznanie rozmaitych strategii i metod prowadzenia edukacji aksjologicznej zaprojektowanej w analizowanych książkach szkolnych. Przyświeca tym analizom edukacyjne przeświadczenie o konieczności nienaruszania podmiotowości ucznia w toku realizowanych zadań wychowawczych oraz zachowania szacunku dla wolności ucznia, niezależności jego myślenia i dokonywanych przez niego wyborów aksjologicznych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 759pl_PL
dc.subjectpodręcznikipl_PL
dc.subjectpodręczniki gimnazjalnepl_PL
dc.subjectedukacja aksjologicznapl_PL
dc.subjectprzestrzeń edukacyjnapl_PL
dc.titlePrzestrzeń aksjologiczna w wybranych podręcznikach gimnazjalnych do kształcenia literacko-kulturowego (1999-2005)pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord