Edukacja europejska : założenia, perspektywy, funkcje społeczne : krytyczne spojrzenie
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Włoch, Anna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-996-6
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacjaedukacja europejska
Europa
Unia Europejska
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Kluczowym pojęciem w książce jest „edukacja europejska”. Definiując edukację europejską należy pamiętać, aby nie
ograniczać jej jedynie do procesu nauczania o Europie i Unii Europejskiej, ale przede wszystkim zwrócić uwagę na
funkcje społeczne, jakie ta edukacja pełni, wskazać na korzyści, jakie daje Europejczykom nowoczesna edukacja.
Mówiąc o edukacji europejskiej w szerokim znaczeniu, należy przyjąć, że zarówno nauczanie o Europie, integracji
europejskiej, jak i kreowanie „europejskiego myślenia” i nabywanie europejskich kompetencji to inwestowanie w
kapitał społeczny i kulturowy jednostki. Przy czym niezwykle ważne jest podkreślenie, że właściwe inwestowanie
w kapitał społeczny i kulturowy Europejczyków zależne będzie również od rzetelnej, opartej na solidnych
fundamentach edukacji ogólnej (z uwzględnieniem powszechnej dostępności do edukacji przedszkolnej), w dalszej
kolejności od dobrze prosperującej edukacji zawodowej, szkolnictwa średniego, dopiero później od wysokiej jakości
studiów wyższych i różnych form edukacji dorosłych. Tylko tak rozumiana edukacja europejska, jako inwestowanie w
kapitał społeczny i kulturowy jednostek, spełnia wymogi koncepcji „uczenia się przez całe życie”.
Książka składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym przedstawiono problem wielowymiarowości edukacji
europejskiej. Zdefiniowano główne pojęcia: edukacja europejska, europejski wymiar w edukacji i europeizacja oświaty
oraz przedstawiono rozwój edukacji europejskiej w polskim systemie oświaty, od momentu rozpoczęcia negocjacji
akcesyjnych Polski do struktur Unii Europejskiej. Problem ten został zaprezentowany również w ujęciu
socjologicznym, poprzez analizę wybranych celów edukacji europejskiej o wyraźnym kontekście społecznym. Edukację
europejską zdefiniowano także jako inwestowanie w rozwój kapitału społecznego i kulturowego społeczeństw
europejskich.
Rozdział drugi ma charakter wprowadzający w zagadnienie polityki edukacyjnej, prowadzonej przez Wspólnoty
Europejskie i później Unię Europejską. Narastanie zainteresowania kwestią edukacji w Europie, od podpisania
Traktatów Rzymskich w 1957 roku aż do czasów współczesnych, wymagało ujęcia chronologicznego. Problem edukacji
europejskiej został omówiony na podstawie analizy traktatów unijnych oraz takich unijnych planów działań, jak
Strategia Lizbońska i Strategia Europa 2020.
Perspektywy dla rozwoju szeroko pojętej edukacji europejskiej zostały omówione w trzecim rozdziale. Biorąc pod
uwagę fakt, że aktualnie bardzo często postrzega się edukację europejską jako wkład w rozwój europejskiego
szkolnictwa wyższego, wnikliwej analizie poddano najważniejsze dokumenty wydane przez ministrów edukacji w ramach
Procesu Bolońskiego. Zaprezentowano etapy Procesu Bolońskiego, koncentrując się na realizacji jego najważniejszych
celów i przebiegu reform w polskim szkolnictwie wyższym. Odwołując się do najważniejszych dyrektyw i rozporządzeń
unijnych, przedstawiono również główne inicjatywy edukacyjne Unii Europejskiej o społecznym wymiarze, a mianowicie
programy edukacyjne oraz ECTS – Europejski System Transferu i Akumulacji Punktów, jako narzędzie Procesu
Bolońskiego, reformującego europejskie szkolnictwo wyższe.
Ostatni, czwarty rozdział pracy jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie główne wyzwania stoją przed edukacją
europejską oraz jakie są jej najważniejsze funkcje społeczne. Na przykładzie problemu edukacji dzieci imigrantów i
mniejszości narodowych w Unii Europejskiej omówiono znaczenie edukacji europejskiej w procesie selekcji szkolnych,
zjawiska charakterystycznego dla każdego systemu edukacyjnego. Wskazanie na perspektywy rozwoju edukacji
europejskiej oraz jej społeczne funkcje nie byłoby pełne bez zwrócenia uwagi na problem wczesnej opieki nad dziećmi
oraz edukacji przedszkolnej w Europie. Ten obszar edukacji został celowo wybrany jako przykład możliwego kierunku
rozwoju dla wspólnej polityki edukacyjnej Unii Europejskiej. Europejski wymiar edukacji w pozostałych sektorach
szkolnictwa, zwłaszcza problem szkolnictwa zawodowego, może być ciekawym kierunkiem dla zupełnie nowych badań.