• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kultura - sztuka - edukacja. T. 1

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 721 (3.693MB)
Autor:
Dormus, Katarzyna
Jędrzejowska, Ewa
Sala-Wójcik, Halina
Steliga, Anna
Gąszczak-Wilde, Julia
Moroz, Victoria
Pasternak, Anetta
Uchyła-Zroski, Jadwiga
Kalarus, Anna
Opolska-Targosz, Bogusława
Szczyrba, Joanna
Waligóra, Monika
Bielunas, Jerzy
Zając-Jamróz, Józefa
Nieduziak, Edyta
Dowlasz, Inka
Jędruch, Dorota
Walczyk, Anna
Morbitzer, Janusz
Musiał, Emilia
Fudala, Rafał
Kłosińska, Tatiana
Boguszewska, Anna
Kozłowska, Ewa
Drost-Rudnicka, Małgorzata
Dworska, Urszula
Bykowska, Olena
Kust, Izabella
Tatarenko, Miroslav
Kuszak, Kinga
Oelszlaeger-Kosturek, Beata
Schinohl, Elżbieta
Olkusz, Jolanta
Michalak-Dawidziuk, Joanna
Sukhorukova, Galina
Shevniuk, Olena
Kaidanovska, Olena
Chvorsyuk, Olga
Redaktor:
Kurowska, Barbara
Łapot-Dzierwa, Kinga
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-917-1
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Niniejsza publikacja powstała dzięki wsparciu Prorektora ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Dziekan Wydziału Pedagogicznego UP.
Streszczenie
Współczesny świat oferuje bardzo wiele w każdej dziedzinie życia. Dynamika rozwoju cywilizacyjnego wymaga od społeczeństwa umiejętności dostosowania się do nowej, skomplikowanej rzeczywistości. Praca zbiorowa pod tytułem Kultura – sztuka – edukacja stanowi próbę podjęcia dyskusji na tematy niezwykle aktualne. Koncepcja opiera się na założeniu, że w dzisiejszych, konsumpcyjnych czasach należy zwracać uwagę na procesy zachodzące w obszarze szeroko pojętej edukacji kulturalnej, w obrębie której znajdziemy wiele dyscyplin. Dyscypliny te wzajemnie się przenikają i uzupełniają, najważniejsze jest jednak to, że stoją na straży tożsamości kulturowej młodego pokolenia. Dbają o zachowanie tradycji, kultury i sztuki, jednocześnie wprowadzając w świat wartości zawarty w tekstach kultury polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa. Czytelnik odnajdzie w tej pracy rozważania teoretyczne i przykłady rozwiązań praktycznych. Tom składa się z pięciu części. Część pierwszą, zatytułowaną Edukacja plastyczna i muzyczna, otwiera tekst Katarzyny Dormus, będący syntetycznym opracowaniem historii nauczania rysunków w szkole galicyjskiej w XIX wieku. Prezentuje on koncepcję i metody nauczania, które stały się podstawą kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie plastyki. Ewa Jędrzejowska przedstawia – jakże interesujący każdego pedagoga – temat rozwoju schematu postaci człowieka w pracach plastycznych małych dzieci. Halina Sala-Wójcik, Anna Steliga i Julia Gąszczak-Wilde prezentują autorskie projekty związane z kształtowaniem twórczych postaw u dzieci poprzez różne formy aktywności plastycznej. Wiktoria Moroz ukazuje, jak istotnym elementem inspirującym dzieci do działalności plastycznej może być twórczość artysty ludowego, pielęgnującego tradycje własnego kręgu kulturowego. W części poświęconej problemom muzyki Anetta Pasternak wprowadza nas w świat bajek muzycznych, ukazuje ich znaczenie dla rozwoju twórczej aktywności dzieci. Jadwiga Uchyła-Zroski opisuje, w jaki sposób możemy wprowadzać dzieci w świat wartości poprzez kontakt z utworami muzycznymi. Anna Kalarus zwraca uwagę na terapeutyczną funkcję muzycznych działań percepcyjno-zabawotwórczych, a Bogusława Opolska-Targosz opisuje rolę metody Émile’a Jaques- Dalcroze’a w procesie edukacyjno-wychowawczym. Na uwagę zasługuje tekst Joanny Szczyrby, w którym prezentuje ona autorski projekt oparty na działaniach intersemiotycznych wokół opery Słowik Igora Strawińskiego. Tę część zamykają rozważania Moniki Waligóry na temat edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Część druga jest poświęcona Edukacji w teatrze i muzeum. Jerzy Bielunas wprowadza nas w tajemniczy świat barwnego, złożonego z wielu elementów sztuki teatru dla dzieci. Józefa Zając-Jamróz ukazuje możliwości wykorzystania technik teatralnych w metodyce integracyjnej pracy nad dykcją u dzieci i młodzieży. O terapeutycznej funkcji działań teatralnych piszą Edyta Nieduziak i Inka Dowlasz, natomiast Dorota Jędruch i Anna Walczyk prezentują projekt badawczy realizowany przez Muzeum Narodowe w Krakowie. Część trzecią, Media w edukacji, otwiera opracowanie Janusza Morbitzera poświęcone kulturowym kontekstom internetu. Emilia Musiał porusza istotne kwestie związane z funkcjonowaniem dziecka w świecie nowych mediów. Tatiana Kłosińska wgłębia się w to zagadnienie, opisując zależności pomiędzy percepcją reklam telewizyjnych a twórczym działaniem dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Podobnie Anna Boguszewska, która ukazuje związki pomiędzy edukacją medialną a ilustrowaną książką dla dzieci na podstawie wybranych lektur szkolnych. Rafał Fudala w swoim tekście dotyka ważnych problemów moralnych, zwraca uwagę na złudzenie wynikające ze spłycenia i powierzchownego podejścia do ważnych kwestii z wielu obszarów naszego życia. Tę część kończy prezentacja programu Filmoteka Szkolna, autorstwa Ewy Kozłowskiej. Program ten ma za zadanie cyfryzację dóbr kultury i wykorzystanie ich w procesie edukacyjnym. Część czwarta została zatytułowana Międzykulturowe i wielokulturowe konteksty edukacji. Zagadnienia poruszone w artykułach dotyczą problematyki bardzo aktualnej, w której zwraca się uwagę na rozwój zarówno jednostki, jak i wspólnoty. Wskazuje się na wymiar zarówno indywidualny, jak i społeczny tego zjawiska. Ewa Drost-Rudnicka pisze o wiedzy uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej na temat regionu, Urszula Dworska ukazuje rolę, jaką pełni środowisko rodzinne w zakresie przybliżania uczniom w młodszym wieku szkolnym dziedzictwa kulturowego regionu. Izabella Kust zwraca uwagę na złożony problem międzykulturowego doradztwa zawodowego, natomiast Mirosław Tatarenko opisuje, jaką rolę w wychowaniu dzieci pełni ojciec w tradycyjnej rodzinie ukraińskiej. Ostatnia, piąta część nosi tytuł Kulturowe i kreacyjne wartości edukacji. Zawarte w niej rozważania dotykają zagadnień szeroko pojętej kreatywności w odniesieniu do różnych dziedzin edukacyjnych. Pojawiają się tutaj również wątki kulturowe. Kinga Kuszak pisze o edukacji językowej jako elemencie edukacji kulturowej uczniów. Beata Oelszlaeger-Kosturek i Elżbieta Schinohl wskazują na twórcze elementy w pedagogice Celestyna Freineta. Jolanta Olkusz radzi, w jaki sposób powinniśmy świadomie budować system wartości dziecka. Joanna Michalak-Dawidziuk wskazuje, jak jakość edukacji wpływa na powodzenie w życiu zawodowym. O takim powodzeniu piszą Galina Suchorukowa oraz Olena Szewniuk, ukazując, jak istotne jest profesjonalne przygotowanie przyszłych nauczycieli (zwłaszcza tych zajmujących się edukacją artystyczną dzieci i młodzieży). Autorki podkreślają rolę nauczycieli-artystów w kierowaniu procesem kreacji młodego pokolenia Ukraińców. Podobny problem przygotowania zawodowego opisuje Olena Kajdanowska, która wskazuje, jak istotna jest profesjonalna prezentacja własnej aktywności zawodowej (na przykładzie studentów architektury Lwowskiego Uniwersytetu Technicznego). Całość kończy tekst Olgi Czworsiuk.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3158
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image