Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDormus, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorJędrzejowska, Ewapl_PL
dc.contributor.authorSala-Wójcik, Halinapl_PL
dc.contributor.authorSteliga, Annapl_PL
dc.contributor.authorGąszczak-Wilde, Juliapl_PL
dc.contributor.authorMoroz, Victoriapl_PL
dc.contributor.authorPasternak, Anettapl_PL
dc.contributor.authorUchyła-Zroski, Jadwigapl_PL
dc.contributor.authorKalarus, Annapl_PL
dc.contributor.authorOpolska-Targosz, Bogusławapl_PL
dc.contributor.authorSzczyrba, Joannapl_PL
dc.contributor.authorWaligóra, Monikapl_PL
dc.contributor.authorBielunas, Jerzypl_PL
dc.contributor.authorZając-Jamróz, Józefapl_PL
dc.contributor.authorNieduziak, Edytapl_PL
dc.contributor.authorDowlasz, Inkapl_PL
dc.contributor.authorJędruch, Dorotapl_PL
dc.contributor.authorWalczyk, Annapl_PL
dc.contributor.authorMorbitzer, Januszpl_PL
dc.contributor.authorMusiał, Emiliapl_PL
dc.contributor.authorFudala, Rafałpl_PL
dc.contributor.authorKłosińska, Tatianapl_PL
dc.contributor.authorBoguszewska, Annapl_PL
dc.contributor.authorKozłowska, Ewapl_PL
dc.contributor.authorDrost-Rudnicka, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorDworska, Urszulapl_PL
dc.contributor.authorBykowska, Olenapl_PL
dc.contributor.authorKust, Izabellapl_PL
dc.contributor.authorTatarenko, Miroslavpl_PL
dc.contributor.authorKuszak, Kingapl_PL
dc.contributor.authorOelszlaeger-Kosturek, Beatapl_PL
dc.contributor.authorSchinohl, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorOlkusz, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorMichalak-Dawidziuk, Joannapl_PL
dc.contributor.authorSukhorukova, Galinapl_PL
dc.contributor.authorShevniuk, Olenapl_PL
dc.contributor.authorKaidanovska, Olenapl_PL
dc.contributor.authorChvorsyuk, Olgapl_PL
dc.contributor.editorKurowska, Barbarapl_PL
dc.contributor.editorŁapot-Dzierwa, Kingapl_PL
dc.date.accessioned2018-09-04T07:44:13Z
dc.date.available2018-09-04T07:44:13Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.isbn978-83-7271-917-1
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3158
dc.descriptionNiniejsza publikacja powstała dzięki wsparciu Prorektora ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Dziekan Wydziału Pedagogicznego UP.pl_PL
dc.description.abstractWspółczesny świat oferuje bardzo wiele w każdej dziedzinie życia. Dynamika rozwoju cywilizacyjnego wymaga od społeczeństwa umiejętności dostosowania się do nowej, skomplikowanej rzeczywistości. Praca zbiorowa pod tytułem Kultura – sztuka – edukacja stanowi próbę podjęcia dyskusji na tematy niezwykle aktualne. Koncepcja opiera się na założeniu, że w dzisiejszych, konsumpcyjnych czasach należy zwracać uwagę na procesy zachodzące w obszarze szeroko pojętej edukacji kulturalnej, w obrębie której znajdziemy wiele dyscyplin. Dyscypliny te wzajemnie się przenikają i uzupełniają, najważniejsze jest jednak to, że stoją na straży tożsamości kulturowej młodego pokolenia. Dbają o zachowanie tradycji, kultury i sztuki, jednocześnie wprowadzając w świat wartości zawarty w tekstach kultury polskiego, europejskiego i światowego dziedzictwa. Czytelnik odnajdzie w tej pracy rozważania teoretyczne i przykłady rozwiązań praktycznych. Tom składa się z pięciu części. Część pierwszą, zatytułowaną Edukacja plastyczna i muzyczna, otwiera tekst Katarzyny Dormus, będący syntetycznym opracowaniem historii nauczania rysunków w szkole galicyjskiej w XIX wieku. Prezentuje on koncepcję i metody nauczania, które stały się podstawą kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie plastyki. Ewa Jędrzejowska przedstawia – jakże interesujący każdego pedagoga – temat rozwoju schematu postaci człowieka w pracach plastycznych małych dzieci. Halina Sala-Wójcik, Anna Steliga i Julia Gąszczak-Wilde prezentują autorskie projekty związane z kształtowaniem twórczych postaw u dzieci poprzez różne formy aktywności plastycznej. Wiktoria Moroz ukazuje, jak istotnym elementem inspirującym dzieci do działalności plastycznej może być twórczość artysty ludowego, pielęgnującego tradycje własnego kręgu kulturowego. W części poświęconej problemom muzyki Anetta Pasternak wprowadza nas w świat bajek muzycznych, ukazuje ich znaczenie dla rozwoju twórczej aktywności dzieci. Jadwiga Uchyła-Zroski opisuje, w jaki sposób możemy wprowadzać dzieci w świat wartości poprzez kontakt z utworami muzycznymi. Anna Kalarus zwraca uwagę na terapeutyczną funkcję muzycznych działań percepcyjno-zabawotwórczych, a Bogusława Opolska-Targosz opisuje rolę metody Émile’a Jaques- Dalcroze’a w procesie edukacyjno-wychowawczym. Na uwagę zasługuje tekst Joanny Szczyrby, w którym prezentuje ona autorski projekt oparty na działaniach intersemiotycznych wokół opery Słowik Igora Strawińskiego. Tę część zamykają rozważania Moniki Waligóry na temat edukacji muzycznej dzieci w wieku przedszkolnym. Część druga jest poświęcona Edukacji w teatrze i muzeum. Jerzy Bielunas wprowadza nas w tajemniczy świat barwnego, złożonego z wielu elementów sztuki teatru dla dzieci. Józefa Zając-Jamróz ukazuje możliwości wykorzystania technik teatralnych w metodyce integracyjnej pracy nad dykcją u dzieci i młodzieży. O terapeutycznej funkcji działań teatralnych piszą Edyta Nieduziak i Inka Dowlasz, natomiast Dorota Jędruch i Anna Walczyk prezentują projekt badawczy realizowany przez Muzeum Narodowe w Krakowie. Część trzecią, Media w edukacji, otwiera opracowanie Janusza Morbitzera poświęcone kulturowym kontekstom internetu. Emilia Musiał porusza istotne kwestie związane z funkcjonowaniem dziecka w świecie nowych mediów. Tatiana Kłosińska wgłębia się w to zagadnienie, opisując zależności pomiędzy percepcją reklam telewizyjnych a twórczym działaniem dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Podobnie Anna Boguszewska, która ukazuje związki pomiędzy edukacją medialną a ilustrowaną książką dla dzieci na podstawie wybranych lektur szkolnych. Rafał Fudala w swoim tekście dotyka ważnych problemów moralnych, zwraca uwagę na złudzenie wynikające ze spłycenia i powierzchownego podejścia do ważnych kwestii z wielu obszarów naszego życia. Tę część kończy prezentacja programu Filmoteka Szkolna, autorstwa Ewy Kozłowskiej. Program ten ma za zadanie cyfryzację dóbr kultury i wykorzystanie ich w procesie edukacyjnym. Część czwarta została zatytułowana Międzykulturowe i wielokulturowe konteksty edukacji. Zagadnienia poruszone w artykułach dotyczą problematyki bardzo aktualnej, w której zwraca się uwagę na rozwój zarówno jednostki, jak i wspólnoty. Wskazuje się na wymiar zarówno indywidualny, jak i społeczny tego zjawiska. Ewa Drost-Rudnicka pisze o wiedzy uczniów kończących etap edukacji wczesnoszkolnej na temat regionu, Urszula Dworska ukazuje rolę, jaką pełni środowisko rodzinne w zakresie przybliżania uczniom w młodszym wieku szkolnym dziedzictwa kulturowego regionu. Izabella Kust zwraca uwagę na złożony problem międzykulturowego doradztwa zawodowego, natomiast Mirosław Tatarenko opisuje, jaką rolę w wychowaniu dzieci pełni ojciec w tradycyjnej rodzinie ukraińskiej. Ostatnia, piąta część nosi tytuł Kulturowe i kreacyjne wartości edukacji. Zawarte w niej rozważania dotykają zagadnień szeroko pojętej kreatywności w odniesieniu do różnych dziedzin edukacyjnych. Pojawiają się tutaj również wątki kulturowe. Kinga Kuszak pisze o edukacji językowej jako elemencie edukacji kulturowej uczniów. Beata Oelszlaeger-Kosturek i Elżbieta Schinohl wskazują na twórcze elementy w pedagogice Celestyna Freineta. Jolanta Olkusz radzi, w jaki sposób powinniśmy świadomie budować system wartości dziecka. Joanna Michalak-Dawidziuk wskazuje, jak jakość edukacji wpływa na powodzenie w życiu zawodowym. O takim powodzeniu piszą Galina Suchorukowa oraz Olena Szewniuk, ukazując, jak istotne jest profesjonalne przygotowanie przyszłych nauczycieli (zwłaszcza tych zajmujących się edukacją artystyczną dzieci i młodzieży). Autorki podkreślają rolę nauczycieli-artystów w kierowaniu procesem kreacji młodego pokolenia Ukraińców. Podobny problem przygotowania zawodowego opisuje Olena Kajdanowska, która wskazuje, jak istotna jest profesjonalna prezentacja własnej aktywności zawodowej (na przykładzie studentów architektury Lwowskiego Uniwersytetu Technicznego). Całość kończy tekst Olgi Czworsiuk.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 721pl_PL
dc.titleKultura - sztuka - edukacja. T. 1pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord