dc.description.abstract | Celem prezentowanych w niniejszej pracy treści oraz wyników badań własnych nie jest jedynie odtworzenie opisów i
wyartykułowanych oraz wyłaniających się znaczeń. Przedstawiona próba uchwycenia i odsłonięcia pewnych fenomenów,
które dotyczą świata życia dziecka z uszkodzonym słuchem nie zakłada tworzenia kolejnych „faktów” dla samej ich
faktografii, dla ciekawości, a już na pewno nie dla podejrzanego epatowania niektórymi. W istocie bowiem zmierza do
wytropienia dobra, ale też wszystkiego, co, choć obnażać może „słabe punkty ogniwa”, dzięki wiedzy o nich pozwoli
pedagogom przekształcać je w silne. Warto się zastanowić, a potem podjąć wyzwanie, które, parafrazując nieco słowa
Romana Ossowskiego (1999), uczyni wychowanie (rehabilitację ) dziecka z uszkodzonym słuchem drogą zmiany losu
rzeczywistego w sytuację z nadzieją.
Część teoretyczna (I) składa się z trzech rozdziałów, w których najpierw skoncentrowałam się na określeniu
rozumienia podstawowych kategorii pojęciowych stosowanych w pracy, a mianowicie uzasadniłam stosowanie w całym
tekście terminu dziecko z uszkodzonym słuchem, określiłam znaczenie pojęcia problemy wychowania oraz kategorii
rozwój, a także wyjaśniłam zakresy znaczeniowe kontekstu i kontekstów wychowania. Następnie, z uwzględnieniem
kontekstu historyczno-kulturowego dokonałam oceny miejsca dziecka w ogóle oraz tego z uszkodzonym słuchem w
świecie, jego rzeczywistego obrazu, podobnie jak dzieciństwa i adolescencji, rysujących się na tle zjawisk
współczesnego świata i zainteresowań naukowych ich wymiarami. Ostatni rozdział tej części poświęcono zagadnieniom
dotyczącym kontekstu społecznego życia dziecka z uszkodzonym słuchem. Ukazałam rodzinne, szkolne i kulturowe tło
w aspekcie ekologiczno-systemowym, w nawiązaniu do koncepcji Urie Bronfenbrennera (za: Brzezińska 2000) oraz
procesualnego modelu wychowania rodzicielskiego Jay Belskyego (za: Pilecka 2002) w celu zwrócenia uwagi na główne
konteksty, w jakich dziecko się rozwija, ale najwięcej uwagi poświęciłam systemowi rodzinnemu i
interakcjom/transakcjom wychowawczym. Należy w tym miejscu jednak dodać, iż brakuje wystarczająco bogatej
literatury naukowej poruszającej kwestie dotyczące rozwoju i wychowania dziecka z uszkodzonym słuchem po
zakończeniu przez nie etapu wczesnej rehabilitacji.
Kolejna część opracowania (II) dotyczy omówienia podstaw metodologicznych badań własnych. Składa się z dwóch
rozdziałów. Przyjęcie strategii jakościowej poszerzonej o badania typu mix wyznaczyło kierunek działań podjętych
dla zdobycia materiału empirycznego oraz prowadzonej analizy. Zastosowane wywiady narracyjne tematyczne oraz
techniki sondażowe, fenomenografia i hermeneutyczny opis, poszukiwanie wspólnych charakterystyk dzieci, ich matek,
wyłonienie omawianych przez nie problemów oraz kontekstu życia dzieci to przyjęte zabiegi zmierzające do ukazania
uogólnionego obrazu obszaru dociekań wyznaczonego przez pytania badawcze. Chodziło o rozpoznanie struktury i treści
narracji matek oraz znaczenia nadawanego przedstawianym przez nie problemom wychowania dzieci z uszkodzonym
słuchem. Dobór kobiet do badań wiązał się przede wszystkim z uzyskaniem ich zgody na uczestnictwo, uwzględniał
wychowywanie przez nie własnego dziecka z uszkodzonym słuchem, uczącego się w szkole specjalnej lub integracyjnej,
lub też ogólnodostępnej. Uzyskanie informacji na temat kontekstu odnoszącego się do właściwości wybranych zasobów
każdej z matek, ich dziecka z uszkodzonym słuchem, innych posiadanych przez nie dzieci, interakcji/transakcji
wychowawczej, systemu rodzinnego oraz szkolnego pozwoliło na pełniejsze zrozumienie omawianych przez kobiety
zagadnień oraz uwarunkowań/źródeł ich powstawania. W ten sposobów odsłoniły się ważne obszary oddziaływań czy
interwencji pedagogicznej.
Część analityczna (III) składa się z siedmiu rozdziałów. Ukazałam w nich kolejno, zgodnie z odsłoniętymi za pomocą
analizy wywiadów tematami i wątkami, przestrzeń wynikową określającą treściową i znaczeniową zawartość zebranych
opowieści słyszących matek na temat problemów wychowania dziecka z uszkodzonym słuchem. Dokonałam porównań niekiedy
odmiennych stanowisk kobiet, a dotyczących omawianych przez nie zagadnień. Z perspektywy narratorek ukazałam różne
cechy dzieci i różne konteksty, w jakich się rozwijają. Poszerzyłam je także o dane, które pochodzą z wypełnionych
przez matki ankiet i skal w celu uchwycenia wielu wymiarów badanych fenomenów. Jest to celowy zabieg, dla
zrozumienia i wyjaśnienia sygnalizowanych przez kobiety kwestii oraz w poszukiwaniu, o czym już wspomniano,
najbardziej korzystnych dla rozwoju i wychowania dziecka warunków. Wreszcie, przedstawiłam ich uogólniony obraz,
otrzymany za pomocą redukcji i indukcji danych empirycznych. Z pełną świadomością, iż odkryta wiedza nie ma cech
trwałych (a dla dzieci z uszkodzonym słuchem, rzeczywistych podmiotów badań, to nawet lepiej), odsłaniam ją taką,
jaką ujrzałam w niepełnym świetle. | pl_PL |