Rosyjska poezja rockowa
View/ Open
Author:
Gancarz, Dariusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-738-2
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
poezja rosyjskamuzyka rockowa
rosyjski rock
Date: 2012
Metadata
Show full item recordAbstract
Rosyjski rock stanowi obecnie w Rosji fenomen w sensie historycznym, kulturowym, socjologicznym, filozoficznym i
literackim. Gatunek ten stał się dla badaczy tematem fascynującym, chociaż niełatwym. Pierwsza połowa lat
dziewięćdziesiątych XX wieku była zamknięciem epoki prawdziwego rozwoju rocka. Kilka lat później kultura rockowa
stała się przedmiotem zainteresowań naukowych. Jak wiadomo, sprzymierzeńcem badacza jest zawsze odpowiednio długa
perspektywa czasowa, dystans, który pozwoli rzetelnie ocenić wpływ danego zjawiska na rzeczywistość. Na przykładzie
analiz literaturoznawczych można stwierdzić, iż rola „rockowych” prekursorów była nie do przecenienia. Pierwsze
artykuły i prace na temat tekstów rockowych stały się w Rosji bodźcem do powstania szeregu interesujących
odniesień. Naturalnie można powiedzieć, iż zagadnienie rosyjskiej poezji rockowej zostało zbadane w stopniu
niewystarczającym do wyciągnięcia wniosków ostatecznych. Będzie to prawdą, lecz ponad dziesięcioletni okres badań
zaowocował bardzo dobrymi rezultatami.
Wysoka wartość artystyczna słowa rockowego oraz rosnąca liczba publikacji na temat rocka sprawiły, że sztuka ta
przyciąga coraz większą uwagę literaturoznawców rosyjskich. Dzieje się tak tym bardziej, iż w ciągu ostatnich
czterdziestu lat proza rosyjska zdecydowanie dominowała nad poezją. Wydawnictwa są obecnie coraz bardziej
zainteresowane drukowaniem nie tylko materiałów historyczno-kulturowych, lecz również tekstów literackich. Proces
ten na większą skalę rozpoczął się pod koniec lat osiemdziesiątych XX wieku. Niepodważalne znaczenie mają w tym
przypadku antologie. Badacz z Tweru, Jurij Domański, wspominając pierwsze zbiory z początku lat dziewięćdziesiątych
XX wieku (wydana w Moskwie w 1991 roku Alternatywa: Próba antologii poezji rockowej/Альтернатива: Опыт антологии
рок-поэзии oraz wydane w Sankt-Petersburgu w 1992 foku Słowo rocka/Слово рока) pisze, iż miały one wiele wad, lecz
również bezcenną zaletę - uświadamiały istnienie takiej dziedziny kultury, jak rosyjski rock.
Obecnie wśród antologii główną rolę odgrywa wydawana w latach 2004-2007 dziesięciotomowa pozycja Poeci rosyjskiego
rocka (Поэты русского рока). Do ważnego typu publikacji zaliczają się pozycje poświęcone życiu i twórczości danego
poety rockowego (lub przedstawiające wyłącznie dorobek poetycki), np. wydane w Moskwie w 2001 roku wiersze i
wspomnienia o Wiktorze Coju, zatytułowane Gwiazda o imieniu Słońce (Звезда по имени Солнце). Niemniej istotne są
opracowania traktujące gatunek w aspekcie historyczno-kulturowym, czego przykładem jest pozycja z 1991 roku
autorstwa Artioma Troickiego Rock w Związku: lata 60-te, 70-te, 80-te... (Рок в Союзе: 60-е, 70-е, 80-е...).
Wzrost zainteresowania naukowców rosyjskim rockiem jest zatem wprost proporcjonalny do rozwoju rynku publikacji.
Warto jednak podkreślić, iż pierwsza doktorska rozprawa literaturoznawcza została napisana w Rosji na długo przed
„rockowym” boomem wydawniczym - Tatiana Łogaczowa obroniła w 1997 roku pracę zatytułowaną Rosyjska poezja rockowa
lat 1970-1990 w kontekście socjokulturowym (Русская рок-поэзия 1970-х-1990-х гг. в социокультурном контексте). XXI
wiek zaowocował о wiele obfitszym dorobkiem naukowym, w dużej mierze dzięki działalności Katedry Teorii Literatury
Uniwersytetu Państwowego w Twerze, który w 1998 roku zainicjował organizację konferencji i druk artykułów naukowych
o rosyjskiej poezji rockowej. Do tej pory ukazało się dwanaście zbiorów (cztery ostatnie wydane wspólnie z Uralskim
Państwowym Uniwersytetem Pedagogicznym w Jekaterynburgu) zatytułowanych Rosyjska poezja rockowa: tekst i kontekst
(Русская рок-поэзия: текст и контекст), zawierających analizy i zróżnicowane podejście do tematu. Na wyróżnienie
zasługują bez wątpienia badacze „weterani”, którzy publikują swoje przemyślenia w każdym kolejnym zbiorze
Rosyjskiej poezji rockowej: Jurij Domański, Stanisław Swiridow, Olga Nikitina. Regularnie pojawiały się także
artykuły Jekatieriny Kozickiej, Nadieżdy Nieżdanowej, Daniły Dawydowa, Tatjany Iwlewej, Dienisa Stupnikowa, Olega
Gorbaczowa, Olgi Markiełowej czy Evelyn Radke z Niemiec.
W polskim środowisku rusycystycznym rosyjska poezja rockowa jest mało znana. W twerskich zbiorach naukowych
pojawiły się publikacje trójki Polaków (Jakub Sadowski, Jacek Pawlak, Dariusz Gancarz). Na szczególną uwagę
zasługuje Jakub Sadowski, którego artykuły cyklicznie pojawiają się w kolejnych wydaniach Rosyjskiej poezji
rockowej, począwszy od części czwartej do jedenastej (w jedenastej wspólnie z E. Przybył-Sadowską). Ten znawca i
miłośnik rosyjskiego rocka jest jednocześnie autorem jednej z analiz zamieszczonych w zbiorku Bardowie.
W książce zostanie zaprezentowane stanowisko traktujące tekst rockowy jako sztukę słowa. Jednym z celów refleksji
historyczno-literackiej będzie wykazanie faktu nierozerwalności myśli z panującą w Związku Radzieckim, a później w
Rosji, sytuacją społeczno-polityczną. Poezja rockowa ostatniego niemal czterdziestolecia była doskonałym
zwierciadłem kondycji moralnej młodego pokolenia w Rosji. Często krzywym, odwróconym, niekiedy popękanym. Takim,
jak czasy, na które przypadł jej rozkwit. Warto poznać ten głos, chociażby dlatego, że stanowi on cząstkę prawdy o
imperium radzieckim i o współczesnej Rosji.