• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Promowanie demokracji w polityce zagranicznej USA po 11 września 2001 roku

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 625 (9.961Mb)
Author:
Nycz, Grzegorz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-741-2
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
demokracja
USA
stosunki międzynarodowe
polityka zagraniczna
zamachy terrorystyczne
11 września 2001
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Niniejsza monografia poświęcona jest problematyce propagowania demokracji jako jednego z kierunków polityki zagranicznej USA po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 roku, które doprowadziły do poważnych przeobrażeń w definiowaniu celów polityki zagranicznej i bezpieczeństwa zarówno samych Stanów Zjednoczonych, jak i ich sojuszników oraz innych państw tworzących społeczność międzynarodową w realiach globalizacji niosącej ze sobą ryzyko eskalacji konfliktów na niespotykaną dotąd skalę wewnątrz „globalnej wioski”. Polityka inspirowania i wspierania procesów demokratyzacji oraz inne działania instytucji rządowych USA nakierowane na propagowanie demokratycznej formy rządu zostały przywołane i przeanalizowane przez autora z perspektywy interesów narodowych Stanów Zjednoczonych, definiowanych w oficjalnych dokumentach poświęconych amerykańskiej strategii bezpieczeństwa i celom polityki zagranicznej. Autor nakreślił zarys polityki promowania demokracji zarówno w jej aspektach uniwersalistycznych (nawiązujących do liberalno-demokratycznej wizji ładu międzynarodowego) jak też w odniesieniu do prowadzonych przez USA interwencji zbrojnych w ramach „wojny z terroryzmem” z uwzględnieniem hegemonialnych dążeń Waszyngtonu motywowanych ideą przywództwa amerykańskiego w świecie pozimnowojennym. Autor analizuje wpływ neokonserwatywnych koncepcji amerykańskiej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz planów przebudowy Bliskiego Wschodu na politykę międzynarodową administracji Busha, ujmując kwestię promowania demokracji jako elementu formowania nowej interwencjonistycznej doktryny polityki zagranicznej oraz kształtowania ideologicznego wymiaru „wojny z terroryzmem”. Zamykające tę analizę studium przypadku poświęcone zostało polityce USA wobec Iraku po 11 września 2001 roku, w której oficjalne dążenia dotyczące budowy demokracji nad Eufratem posłużyły za uzasadnienie mocarstwowej strategii umacniania amerykańskich wpływów polityczno-gospodarczych i militarnych w regionie bliskowschodnim traktowanym jako przedmiot zmagań o przywództwo światowe. Problematyka amerykańskiej interwencji w Iraku przedstawiona została w kontekście unilateralistycznej polityki administracji G.W. Busha, dla której wspieranie demokratyzacji stało się najpierw instrumentem polityki interwencjonistycznej, a dopiero w późniejszym okresie celem wpisanym w strategię „wojny z terroryzmem”.
URI
http://hdl.handle.net/11716/3682
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image