Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMcLuskie, Katepl_PL
dc.contributor.authorSugiera, Małgorzatapl_PL
dc.contributor.authorŁawski, Jarosławpl_PL
dc.contributor.authorPróchnicki, Włodzimierzpl_PL
dc.contributor.authorPowązka, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorBudrewicz-Beratan, Aleksandrapl_PL
dc.contributor.authorWaligóra, Jerzypl_PL
dc.contributor.authorSkórzewska, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorŁubieniewska, Ewapl_PL
dc.contributor.authorPopczyk-Szczęsna, Beatapl_PL
dc.contributor.authorHurnik, Elżbietapl_PL
dc.contributor.authorWądolny-Tatar, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorCetera, Annapl_PL
dc.contributor.authorRomanowska, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorSzwach, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorSztachelska, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorJanicka, Annapl_PL
dc.contributor.authorStachura-Lupa, Renatapl_PL
dc.contributor.authorGajda, Kazimierzpl_PL
dc.contributor.authorZeller, Izabelapl_PL
dc.contributor.authorLatawiec, Krystynapl_PL
dc.contributor.authorSkocz, Agatapl_PL
dc.contributor.authorWoźniak, Monikapl_PL
dc.contributor.authorBaluch, Alicjapl_PL
dc.contributor.authorChrabąszcz, Martapl_PL
dc.contributor.authorPieniążek, Marekpl_PL
dc.contributor.authorŻurowski, Andrzejpl_PL
dc.contributor.authorWalaszek, Joannapl_PL
dc.contributor.authorMastela, Olgapl_PL
dc.contributor.authorŚwiątkowska, Wandapl_PL
dc.contributor.authorRudzki, Piotrpl_PL
dc.contributor.authorKostaszuk-Romanowska, Monikapl_PL
dc.contributor.authorSobiecka, Annapl_PL
dc.contributor.authorLesiak, Milanpl_PL
dc.contributor.authorKarpacz, Katarzynapl_PL
dc.contributor.authorKędziora, Alicjapl_PL
dc.contributor.editorŁubieniewska, Ewapl_PL
dc.contributor.editorLatawiec, Krystynapl_PL
dc.contributor.editorWaligóra, Jerzypl_PL
dc.date.accessioned2019-02-27T13:02:22Z
dc.date.available2019-02-27T13:02:22Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-83-7271-752-8
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/4310
dc.description.abstractNa tom niniejszy składają się studia i szkice obejmujące zakresem tematycznym wiek XIX i XX, jak też pierwszą dekadę wieku XXI. W tym czasie zmieniały się style recepcji dzieł Szekspira, z różną intensywnością dramatopisarz obecny był w polskiej kulturze. Warto przyjrzeć się tej ewolucji choćby na wybranych przykładach, nie roszcząc sobie prawa do ujęcia kompletnego. Przeciwnie, lektura poszczególnych rozpraw otwiera nowe możliwości interpretacyjne i skłania do poszukiwań wychodzących poza ramy ściśle literackie czy teatralne. Szekspir okazuje się artystą nowoczesnym, a nawet wpisuje się w ponowoczesne dyskursy humanistyki. Nie daje się zaetykietować mianem klasyka, skoro dostarcza impulsu tak niekonwencjonalnym reżyserom jak Monika Pęcikiewicz, Dorota Kędzierzawska czy Jan Klata. Nie mniej interesujące są też rewizje obiegowych opinii na temat romantycznej fascynacji Szekspirem i pozytywistycznego doń dystansu. Szczegółowe analizy świadectw i dokumentów pozwalają zweryfikować te sądy, a przynajmniej osłabić ich kategoryczność. Z Szekspira czerpie nie tylko literatura dramatyczna, ale i poezja, publicystyka, sztuka fotografii czy filozofia. W każdej z tych dziedzin znaki wywiedzione z twórczości mistrza ze Stratfordu nabierają znaczeń w zależności od towarzyszącego im kontekstu. Jeśli jest nim historia (polityka), to służą za komentarz do zdarzeń aktualnych, jeśli estetyka, to zyskują wartość ekspresywną w nowym otoczeniu (np. postindustrialnym, filmowym). Oczywisty kontekst stanowi literatura poszczególnych epok: romantyzmu, pozytywizmu, Młodej Polski i szeroko rozumianej współczesności. Jak już wspomniano, Szekspir nie daje się sprowadzić do wymiaru literacko-teatralnego, więc perspektywa kulturowa, przyjęta na użytek tej książki, wydaje się adekwatna do założeń i celów publikacji. U podstaw inicjatywy legła potrzeba przeglądu wariacji tematycznych i artystycznych związanych z funkcjonowaniem Szekspira na gruncie polskim w XIX i XX wieku. Natomiast cel rysuje się w układzie kompozycyjnym tomu - najpierw dwie rozprawy syntetyczne, następnie interpretacje literackich świadectw szekspirowskich inspiracji, potem dawne i współczesne dowody recepcji translatorskiej i krytycznoliterackiej, przykłady odbioru utworów przez młode pokolenia czytelników, jako zwieńczenie - teatralne, filmowe i fotograficzne aspekty dzieła Szekspira. Zróżnicowanie problemowe i metodologiczne proponowanych rozpraw skłania do refleksji nad miejscem angielskiego dramatopisarza „wśród znaków” kultury. Zarazem wskazuje, że jego twórczość stanowi złożoną strukturę formalną i semantyczną, którą poddać można reinterpretacji, dekonstrukcji i rewaloryzacji z użyciem różnych technik artystycznego działania.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 636pl_PL
dc.subjectWiliam Shakespearepl_PL
dc.titleSzekspir wśród znaków kultury polskiejpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord