• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Serie Wydawnicze
    • Prace Monograficzne
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Serie Wydawnicze
    • Prace Monograficzne
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Szekspir wśród znaków kultury polskiej

    Thumbnail
    View/Open
    Prace Monograficzne nr 636 (21.69Mb)
    Author:
    McLuskie, Kate
    Sugiera, Małgorzata
    Ławski, Jarosław
    Próchnicki, Włodzimierz
    Powązka, Elżbieta
    Budrewicz-Beratan, Aleksandra
    Waligóra, Jerzy
    Skórzewska, Agnieszka
    Łubieniewska, Ewa
    Popczyk-Szczęsna, Beata
    Hurnik, Elżbieta
    Wądolny-Tatar, Katarzyna
    Cetera, Anna
    Romanowska, Agnieszka
    Szwach, Agnieszka
    Sztachelska, Jolanta
    Janicka, Anna
    Stachura-Lupa, Renata
    Gajda, Kazimierz
    Zeller, Izabela
    Latawiec, Krystyna
    Skocz, Agata
    Woźniak, Monika
    Baluch, Alicja
    Chrabąszcz, Marta
    Pieniążek, Marek
    Żurowski, Andrzej
    Walaszek, Joanna
    Mastela, Olga
    Świątkowska, Wanda
    Rudzki, Piotr
    Kostaszuk-Romanowska, Monika
    Sobiecka, Anna
    Lesiak, Milan
    Karpacz, Katarzyna
    Kędziora, Alicja
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
    Łubieniewska, Ewa
    Latawiec, Krystyna
    Waligóra, Jerzy
    Publisher:
    Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-752-8
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
    Subject:
    Wiliam Shakespeare
    Date: 2012
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Na tom niniejszy składają się studia i szkice obejmujące zakresem tematycznym wiek XIX i XX, jak też pierwszą dekadę wieku XXI. W tym czasie zmieniały się style recepcji dzieł Szekspira, z różną intensywnością dramatopisarz obecny był w polskiej kulturze. Warto przyjrzeć się tej ewolucji choćby na wybranych przykładach, nie roszcząc sobie prawa do ujęcia kompletnego. Przeciwnie, lektura poszczególnych rozpraw otwiera nowe możliwości interpretacyjne i skłania do poszukiwań wychodzących poza ramy ściśle literackie czy teatralne. Szekspir okazuje się artystą nowoczesnym, a nawet wpisuje się w ponowoczesne dyskursy humanistyki. Nie daje się zaetykietować mianem klasyka, skoro dostarcza impulsu tak niekonwencjonalnym reżyserom jak Monika Pęcikiewicz, Dorota Kędzierzawska czy Jan Klata. Nie mniej interesujące są też rewizje obiegowych opinii na temat romantycznej fascynacji Szekspirem i pozytywistycznego doń dystansu. Szczegółowe analizy świadectw i dokumentów pozwalają zweryfikować te sądy, a przynajmniej osłabić ich kategoryczność. Z Szekspira czerpie nie tylko literatura dramatyczna, ale i poezja, publicystyka, sztuka fotografii czy filozofia. W każdej z tych dziedzin znaki wywiedzione z twórczości mistrza ze Stratfordu nabierają znaczeń w zależności od towarzyszącego im kontekstu. Jeśli jest nim historia (polityka), to służą za komentarz do zdarzeń aktualnych, jeśli estetyka, to zyskują wartość ekspresywną w nowym otoczeniu (np. postindustrialnym, filmowym). Oczywisty kontekst stanowi literatura poszczególnych epok: romantyzmu, pozytywizmu, Młodej Polski i szeroko rozumianej współczesności. Jak już wspomniano, Szekspir nie daje się sprowadzić do wymiaru literacko-teatralnego, więc perspektywa kulturowa, przyjęta na użytek tej książki, wydaje się adekwatna do założeń i celów publikacji. U podstaw inicjatywy legła potrzeba przeglądu wariacji tematycznych i artystycznych związanych z funkcjonowaniem Szekspira na gruncie polskim w XIX i XX wieku. Natomiast cel rysuje się w układzie kompozycyjnym tomu - najpierw dwie rozprawy syntetyczne, następnie interpretacje literackich świadectw szekspirowskich inspiracji, potem dawne i współczesne dowody recepcji translatorskiej i krytycznoliterackiej, przykłady odbioru utworów przez młode pokolenia czytelników, jako zwieńczenie - teatralne, filmowe i fotograficzne aspekty dzieła Szekspira. Zróżnicowanie problemowe i metodologiczne proponowanych rozpraw skłania do refleksji nad miejscem angielskiego dramatopisarza „wśród znaków” kultury. Zarazem wskazuje, że jego twórczość stanowi złożoną strukturę formalną i semantyczną, którą poddać można reinterpretacji, dekonstrukcji i rewaloryzacji z użyciem różnych technik artystycznego działania.
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/4310
    Collections
    • Monografie / Rozdziały (WF)
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.