Stymulacja rozwoju dzieci z trudnościami w uczeniu się - nowe tendencje
View/ Open
Author:
Grzywniak, Celestyna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-750-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2012
Metadata
Show full item recordAbstract
Książka ta jest przeznaczona dla pedagogów, psychologów, logopedów, studentów medycyny i fizjoterapii oraz osób
zainteresowanych problematyką nowych tendencji w terapii dziecka z trudnościami w uczeniu się. Związane są one ze
współczesnymi odkryciami z zakresu neurofizjologii i neurobiologii.
W części empirycznej zaprezentowane zostały wyniki badań, których celem była adaptacja Programu ćwiczeń
integrujących do zajęć ruchowych z dziećmi ze specjalnymi potrzebami autorstwa S. Goddard Blythe do polskich
warunków i ustalenie jego przydatności do stymulacji rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym z trudnościami w
uczeniu się.
Praca składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W pierwszym rozdziale części I omawiana jest koncepcja
A.R. Łurii, która dotyczy hierarchicznej budowy kory mózgowej i występowania połączeń pomiędzy różnymi jej
częściami. Pierwszorzędowa kora mózgowa często stanowi mapę ciała w zakresie doznań kinestetycznych, ruchowych czy
tonotopowych. W rozdziale tym przedstawione zostało również nowe spojrzenie na lateralizację skrzyżowaną i jej
wpływ na powstanie trudności szkolnych. Wiedza ta jest potrzebna do rozumienia różnych nieprawidłowości omawianych
na gruncie neuropsychologii. W rozdziale drugim autorka opisała działanie trzech układów: przedsionkowego,
dotykowego, czyli czuciowego, oraz proprioceptywnego, które w sposób znaczący wpływają na rozwój centralnego układu
nerwowego i na funkcjonowanie dziecka.
Rozdział czwarty prezentuje nowy sposób stymulacji dzieci z trudnościami w uczeniu się, do tej pory mało znany i
nieopisywany w literaturze psychologicznej i pedagogicznej. W dalszej części tego rozdziału przedstawione zostały
niektóre treningi słuchowe poprawiające jakość słyszenia, takie jak: trening Tomatisa, Berarda, Samosan, Steinbacha, Tricka oraz bardziej szczegółowo trening według Johansena. Rozdział piąty nawiązuje do zagadnień neuronauki,
okresów wrażliwych, w których następuje synaptogeneza i szybkie uczenie się. Autorka podejmuje próbę wyjaśnienia
terminów: neurodydaktyka i neuropedagogika.
W następnym rozdziale przedstawione zostały teoretyczne podstawy koncepcji integracji sensorycznej A.J. Ayres.
Zaprezentowano kwestionariusz wywiadu, w którym postawiono pytania o najbardziej charakterystyczne objawy
nieprawidłowej integracji sensorycznej, z uwzględnieniem stopnia ich nasilenia w czterostopniowej skali.
Kolejny rozdział dotyczy roli odruchów pierwotnych i posturalnych w procesie uczenia się i rozwoju
psychomotorycznym dziecka w koncepcji S. Goddard Blythe. Przedstawiona została definicja odruchu szczątkowego,
czyli śladowej postaci odruchu pierwotnego, i jego wpływ na powstanie trudności w rozwoju ruchowym, emocjonalnym, w
czytaniu, pisaniu i w innym nieprawidłowym funkcjonowaniu.
Na zakończenie części teoretycznej autorka próbuje spojrzeć całościowo na zaburzenia neurorozwojowe - od ich
ujawnienia się aż do wieku szkolnego, a więc w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym. W
rozdziale Całościowe śledzenie powstawania trudności w uczeniu się u dzieci w wieku szkolnym pokazuje następstwa
zaburzeń neurorozwojowych, które nie były leczone we wczesnym dzieciństwie, ponieważ nasilenie objawów, zdaniem
lekarzy, było zbyt małe lub które były leczone, ale objawy całkowicie nie ustąpiły.
W drugiej części monografii znaleźć można opis przebiegu eksperymentu dotyczącego zastosowania i adaptacji Programu
ćwiczeń integrujących do zajęć ruchowych z dziećmi ze specjalnymi potrzebami opracowanego przez dr Sally Goddard
Blythe.
W drugim rozdziale autorka przedstawiła cel swoich badań, pytania badawcze i hipotezy, a następnie omówiła
zastosowane metody i techniki oraz narzędzia badawcze, a także opisała badaną grupę i przebieg eksperymentu.
Następne rozdziały przedstawiają analizę statystyczną zebranego materiału, porównanie otrzymanych wyników, na
podstawie których autorka wyciąga wnioski i weryfikuje hipotezy.
W kolejnym rozdziale omawiany jest wpływ zastosowanych ćwiczeń na funkcjonowanie dzieci na terenie szkoły i domu w
opinii nauczycieli i rodziców. Zaprezentowano wyniki ćwiczeń stymulujących obszary: emocjonalny, umiejętności
szkolnych i ruchowych oraz koncentrowania się. Następnie opisano indywidualne przypadki, dokonano analizy
uzyskanych ocen z testów i wywiadu u poszczególnych wybranych dzieci. Na końcu pracy zamieszczone są wnioski z
przeprowadzonego eksperymentu i propozycje stymulacji, które mogą być wykorzystane przez psychologów i pedagogów.