Ojciec wobec osiągnięć edukacyjnych dziecka niesłyszącego
View/ Open
Author:
Plutecka, Katarzyna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-795-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
ojciecdziecko
dziecko niesłyszące
edukacja dzieci niesłyszących
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza monografia składa się z dwóch części. Część pierwsza stanowi
teoretyczne podstawy badań i składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale
pierwszym przedstawiono problematykę ojca i ojcostwa w świetle literatury
przedmiotu. Rozdział drugi został poświęcony poszukiwaniom istoty ojcostwa
w dyskursie interdyscyplinarnym, czyli uwzględniającym poglądy filozofów, psychologów,
pedagogów, a także historyczne przemiany socjokulturowe i aktualne
ujęcie biologiczno-medyczne. Kolejny rozdział w tej części dotyczy udziału ojca
w rozwoju dziecka z perspektywy ekologicznej. W rozdziale czwartym opisano
swoiste trudności ojca dotyczące osiągnięć edukacyjnych ich dziecka niesłyszącego.
Część drugą, empiryczną, otwiera rozdział poświęcony metodologii badań
własnych. W następnych dwóch rozdziałach omówiono badania empiryczne.
Rozdział szósty wyjaśnia zależności między czynnikami wewnątrzrodzinnymi
dotyczącymi ojca a osiągnięciami edukacyjnymi dziecka niesłyszącego. W rozdziale
siódmym opisano różne wymiary wsparcia społecznego ojca a osiągnięcia
edukacyjne dziecka niesłyszącego. Ostatni, ósmy rozdział zawiera syntezę zebranego
materiału empirycznego pod kątem weryfikacji postawionych hipotez,
modelowe ujęcie ojca dziecka niesłyszącego, a także autorską propozycję przedstawienia
obrazu ojca w aspekcie paradygmatów familiologicznych.