• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kształtowanie stylu naukowego studentów filologii rosyjskiej przygotowujących prace dyplomowe (spojrzenie glottodydaktyka)

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 665 (1.359MB)
Autor:
Józefiak, Sylwester
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-822-8
ISSN: 0239-6025
Język: pl, ru
Słowa kluczowe:
język rosyjski
glottodydaktyka
prace dyplomowe
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Wydanie przejrzane i poszerzone.
Streszczenie
W niniejszej pracy skupiono uwagę głównie na badaniach związanych z lingwistyczną stroną tekstów konstruowanych przez dyplomantów, próbując wykazać na drodze eksperymentalnej skuteczność przyjętej koncepcji wdrażania kwantów informacji językowej. Podjęto próbę wykazania, iż antropocentryczna orientacja w nauczaniu języków obcych polegająca z jednej strony na dostarczeniu studiującym wyselekcjonowanych materiałów glottodydaktycznych i odpowiedniej technologii pracy, z drugiej – zaktywizowaniu ich do podejmowania planowych działań językowych (wynikających z faktu nabywania wprawy w posługiwaniu językiem), przyczyni się do uwzględnienia indywidualnych potrzeb i intencji komunikacyjnych studentów oraz optymalizacji procesu akwizycji języka pisanego w trakcie realizacji prac dyplomowych (licencjackich i magisterskich). Podejście powyższe nakłada na prowadzącego seminarium odpowiedzialność za kompletne ukierunkowanie materiałów, procedur i czynności dydaktycznych na osobę studenta, a także wymaga indywidualnego czynnego uczestnictwa studenta jako podmiotu działalności językowej we wszystkich operacjach ćwiczebnych zarówno w czasie seminarium, jak również w pracy samodzielnej. Zamiarem autora zaprezentowanego i zweryfikowanego eksperymentalnie modelu glottodydaktycznego jest także podjęcie się w kolejnych latach prac nad kształtowaniem kompetencji stylistyczno-kulturowej dyplomantów: filologów-rusycystów w zakresie kreowania tekstów pisemnych w języku rosyjskim. Prace te powinny polegać na zapoznaniu studentów z poszczególnymi odmianami stylów językowych: potocznego, naukowego, urzędowego, publicystycznego oraz podstawowymi charakterystykami funkcjonalnych stylów mowy, środkami lingwistycznymi służącymi organizacji i wyrażaniu tekstów, zwłaszcza w stylu naukowym. Ponadto w celu kształtowania kompetencji kulturowej obowiązującej na obszarach rosyjskojęzycznych należałoby również opracować i sporządzić rejestr kwantów (kulturemów) i poddać je eksperymentalnej weryfikacji. Autor w pierwszej części niniejszej pracy prezentuje rozważania teoretyczno-metodyczne oraz opublikowane teksty obejmujące zagadnienia dotyczące antropocentryzmu, doskonalenia kompetencji kulturowej, roli mediów w procesie glottodydaktycznym i kwantowo-redukcyjnej koncepcji kształtowania kompetencji lingwistyczno-komunikacyjnej studentów filologii rosyjskiej, natomiast w drugiej – zasadniczej – charakteryzuje podjęte w latach 2006–2011 badania eksperymentalne i wynikające z nich implikacje służące doskonaleniu poziomu kompetencji lingwistycznej studentów przygotowujących prace dyplomowe, natomiast w aneksie eksponuje cechy funkcjonalnych stylów języka rosyjskiego, teksty stanowiące ich egzemplifikacje oraz wybrane polsko-rosyjskie kontrasty kulturowe. Przyjęcie takiej konwencji powinno ułatwić dyplomantom-licencjatom i magistrantom orientację w zakresie akwizycji zamieszczonych treści.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4609
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image