dc.description.abstract | W niniejszej pracy skupiono uwagę głównie na badaniach związanych z lingwistyczną stroną tekstów konstruowanych
przez dyplomantów, próbując wykazać na drodze eksperymentalnej skuteczność przyjętej koncepcji wdrażania kwantów
informacji językowej.
Podjęto próbę wykazania, iż antropocentryczna orientacja w nauczaniu języków obcych polegająca z jednej strony na
dostarczeniu studiującym wyselekcjonowanych materiałów glottodydaktycznych i odpowiedniej technologii pracy, z
drugiej – zaktywizowaniu ich do podejmowania planowych działań językowych (wynikających z faktu nabywania wprawy w
posługiwaniu językiem), przyczyni się do uwzględnienia indywidualnych potrzeb i intencji komunikacyjnych studentów
oraz optymalizacji procesu akwizycji języka pisanego w trakcie realizacji prac dyplomowych (licencjackich i
magisterskich). Podejście powyższe nakłada na prowadzącego seminarium odpowiedzialność za kompletne ukierunkowanie
materiałów, procedur i czynności dydaktycznych na osobę studenta, a także wymaga indywidualnego czynnego
uczestnictwa studenta jako podmiotu działalności językowej we wszystkich operacjach ćwiczebnych zarówno w czasie
seminarium, jak również w pracy samodzielnej.
Zamiarem autora zaprezentowanego i zweryfikowanego eksperymentalnie modelu glottodydaktycznego jest także podjęcie
się w kolejnych latach prac nad kształtowaniem kompetencji stylistyczno-kulturowej dyplomantów: filologów-rusycystów w zakresie kreowania tekstów pisemnych w języku rosyjskim.
Prace te powinny polegać na zapoznaniu studentów z poszczególnymi odmianami stylów językowych: potocznego,
naukowego, urzędowego, publicystycznego oraz podstawowymi charakterystykami funkcjonalnych stylów mowy, środkami
lingwistycznymi służącymi organizacji i wyrażaniu tekstów, zwłaszcza w stylu naukowym.
Ponadto w celu kształtowania kompetencji kulturowej obowiązującej na obszarach rosyjskojęzycznych należałoby
również opracować i sporządzić rejestr kwantów (kulturemów) i poddać je eksperymentalnej weryfikacji.
Autor w pierwszej części niniejszej pracy prezentuje rozważania teoretyczno-metodyczne oraz opublikowane teksty
obejmujące zagadnienia dotyczące antropocentryzmu, doskonalenia kompetencji kulturowej, roli mediów w procesie
glottodydaktycznym i kwantowo-redukcyjnej koncepcji kształtowania kompetencji lingwistyczno-komunikacyjnej
studentów filologii rosyjskiej, natomiast w drugiej – zasadniczej – charakteryzuje podjęte w latach 2006–2011
badania eksperymentalne i wynikające z nich implikacje służące doskonaleniu poziomu kompetencji lingwistycznej
studentów przygotowujących prace dyplomowe, natomiast w aneksie eksponuje cechy funkcjonalnych stylów języka
rosyjskiego, teksty stanowiące ich egzemplifikacje oraz wybrane polsko-rosyjskie kontrasty kulturowe. Przyjęcie
takiej konwencji powinno ułatwić dyplomantom-licencjatom i magistrantom orientację w zakresie akwizycji
zamieszczonych treści. | pl_PL |