Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJózefiak, Sylwesterpl_PL
dc.date.accessioned2019-04-03T07:26:54Z
dc.date.available2019-04-03T07:26:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-83-7271-822-8
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/4609
dc.descriptionWydanie przejrzane i poszerzone.pl_PL
dc.description.abstractW niniejszej pracy skupiono uwagę głównie na badaniach związanych z lingwistyczną stroną tekstów konstruowanych przez dyplomantów, próbując wykazać na drodze eksperymentalnej skuteczność przyjętej koncepcji wdrażania kwantów informacji językowej. Podjęto próbę wykazania, iż antropocentryczna orientacja w nauczaniu języków obcych polegająca z jednej strony na dostarczeniu studiującym wyselekcjonowanych materiałów glottodydaktycznych i odpowiedniej technologii pracy, z drugiej – zaktywizowaniu ich do podejmowania planowych działań językowych (wynikających z faktu nabywania wprawy w posługiwaniu językiem), przyczyni się do uwzględnienia indywidualnych potrzeb i intencji komunikacyjnych studentów oraz optymalizacji procesu akwizycji języka pisanego w trakcie realizacji prac dyplomowych (licencjackich i magisterskich). Podejście powyższe nakłada na prowadzącego seminarium odpowiedzialność za kompletne ukierunkowanie materiałów, procedur i czynności dydaktycznych na osobę studenta, a także wymaga indywidualnego czynnego uczestnictwa studenta jako podmiotu działalności językowej we wszystkich operacjach ćwiczebnych zarówno w czasie seminarium, jak również w pracy samodzielnej. Zamiarem autora zaprezentowanego i zweryfikowanego eksperymentalnie modelu glottodydaktycznego jest także podjęcie się w kolejnych latach prac nad kształtowaniem kompetencji stylistyczno-kulturowej dyplomantów: filologów-rusycystów w zakresie kreowania tekstów pisemnych w języku rosyjskim. Prace te powinny polegać na zapoznaniu studentów z poszczególnymi odmianami stylów językowych: potocznego, naukowego, urzędowego, publicystycznego oraz podstawowymi charakterystykami funkcjonalnych stylów mowy, środkami lingwistycznymi służącymi organizacji i wyrażaniu tekstów, zwłaszcza w stylu naukowym. Ponadto w celu kształtowania kompetencji kulturowej obowiązującej na obszarach rosyjskojęzycznych należałoby również opracować i sporządzić rejestr kwantów (kulturemów) i poddać je eksperymentalnej weryfikacji. Autor w pierwszej części niniejszej pracy prezentuje rozważania teoretyczno-metodyczne oraz opublikowane teksty obejmujące zagadnienia dotyczące antropocentryzmu, doskonalenia kompetencji kulturowej, roli mediów w procesie glottodydaktycznym i kwantowo-redukcyjnej koncepcji kształtowania kompetencji lingwistyczno-komunikacyjnej studentów filologii rosyjskiej, natomiast w drugiej – zasadniczej – charakteryzuje podjęte w latach 2006–2011 badania eksperymentalne i wynikające z nich implikacje służące doskonaleniu poziomu kompetencji lingwistycznej studentów przygotowujących prace dyplomowe, natomiast w aneksie eksponuje cechy funkcjonalnych stylów języka rosyjskiego, teksty stanowiące ich egzemplifikacje oraz wybrane polsko-rosyjskie kontrasty kulturowe. Przyjęcie takiej konwencji powinno ułatwić dyplomantom-licencjatom i magistrantom orientację w zakresie akwizycji zamieszczonych treści.pl_PL
dc.language.isopl, rupl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 665pl_PL
dc.subjectjęzyk rosyjskipl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectprace dyplomowepl_PL
dc.titleKształtowanie stylu naukowego studentów filologii rosyjskiej przygotowujących prace dyplomowe (spojrzenie glottodydaktyka)pl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord