• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Solomatki : współczesne samotne macierzyństwo w lustrze net-przestrzeni

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 660 (3.830MB)
Autor:
Zawisza, Ewa
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-814-3
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
matki samotne (solomatki)
rodzina monoparentalna
dzieci
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Słowa mają siłę, posiadają moc łagodzenia, stawiania pytań, nazywania rzeczywistości, jej rozumienia, terapii. Mają też moc definiowania i redefiniowania zjawisk tam, gdzie wydaje się to konieczne. Bywają wsparciem lub krzywdą. Są jednym z istotnych wyznaczników człowieczeństwa. Nawet słowa oczekiwane, a niewypowiedziane miewają ogromne znaczenie. W Polsce, podobnie jak w całej Europie przybywa rodzin monoparentalnych. Dawne, często krzywdzące stereotypy dotyczące takich rodzin, nie mogą być podstawą do ich opisu. Samotni rodzice, a wśród nich przeważająca liczba samotnych matek, zasługują na szczególną uwagę społeczną. Pojawia się potrzeba redefinicji rodziny, pojawia się też konieczność wprowadzenia zmian w prawie, które w większym stopniu umożliwią udzielanie pomocy takim rodzinom, stanowią one już bowiem znaczny odsetek rodzin polskich. Coraz więcej młodych Polaków wychowuje się w rodzinach samotnych rodziców, którzy z odpowiednią pomocą mogą znakomicie spełnić swą wychowawczą rolę, tym samym nie będąc potencjalnym kandydatem do wykluczenia społecznego i nie zostawiając swym dzieciom tegoż wykluczenia w spadku. Potrzebny im jednak taki system wsparcia, który zapewni przede wszystkim możliwość pracy, a więc utrzymania, zaspokojenia podstawowych potrzeb rodziny monoparentalnej. Znany z nauk ekonomicznych efekt synergii, gdzie nie działają zwykłe zasady matematyczne, a dodawanie dwóch wartości daje znacznie większą, niż wynikałoby to z logicznej sumy (czyli 2+2=5) powinno w tym przypadku zapewnić państwo. Ponieważ w rodzinach monoparentalnych brakuje drugiego składnika dodawania (drugiego rodzica), efekt synergii nie może wystąpić, trzeba czasem nadludzkich sił samotnego rodzica, by zapewnić dziecku wszystko to, co dziś potrzebne do wejścia w dorosłe życie, począwszy od zaspokojenia podstawowych potrzeb, aż po edukację, rozwój kompetencji społecznych i szansę na pracę i samodzielność w dorosłym życiu. Proponuję więc, by efekt korzyści w postaci dobrze przygotowanego do życia członka społeczeństwa uzyskać za pomocą dodania zaangażowania rodzica w wychowanie dziecka i odpowiedniego, motywującego wsparcia państwa (nie wyłącznie finansowego, ale głównie za pomocą przepisów ułatwiających np. pozyskanie mieszkania czy pracy, całościowe wsparcie w sytuacji życiowego kryzysu, jak to ma miejsce w innych krajach europejskich). Efekt synergii w tym przypadku to przede wszystkim przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu młodych ludzi, wychowywanych w rodzinach monoparentalnych, stanowiących coraz większy odsetek naszego społeczeństwa. W czasie przemian społecznych i obyczajowych nieuniknione stają się przemiany kształtu współczesnej rodziny, warto zatem wesprzeć dzieci wychowujące się w rodzinach nietypowych, by miały jednakowe szanse na prawidłowy rozwój, zaspokojenie potrzeb i w przyszłości były zdrowymi jednostkami. Matkom tworzącym rodziny monoparentalne - „solomatkom" - nie brak dziś odwagi, wykształcenia, zaangażowania, energii życiowej i miłości do swych dzieci. Nie są osobami biernymi, czekającymi na pomoc, same skutecznie organizują życie swoje i swoich dzieci. Dziś cieszą się już najczęściej wsparciem społecznym w postaci większej niż dawniej akceptacji samotnego życia, wciąż brakuje im jednak troski ze strony naszego państwa. Stereotypy samotnego macierzyństwa, podobnie jak jego nazywanie, ulegają zmianie - odbywa się to w mentalności kolejnych pokoleń, w sferze społecznej i kulturowej bardzo powoli, ale jest nieuniknione. Tak samo, jak nieuniknione są zmiany prawne dotyczące zjawiska monoparentalności, dotyczące otoczenia większą opieką i wsparciem rodzin, których z dnia na dzień przybywa zarówno w naszym kraju, jak i na całym świecie. Skoro nie potrafimy zapobiegać temu zjawisku, należy wspomóc rodziny o nowym kształcie. Rodziny tworzone przez „solomatki" i ich dzieci.
URI
http://hdl.handle.net/11716/4814
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (SKN)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image