Postradzieckie państwa Azji Centralnej : historia, polityka, gospodarka, społeczeństwo
View/ Open
Author:
Kłaczyński, Robert
Sadowska, Edyta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-820-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
postradzieckie państwaAzja Centralna
Kazachstan
Turkmenistan
Uzbekistan
Tadżykistan
Kirgistan
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza publikacja jest próbą odpowiedzi na pytanie jaką drogę
rozwoju wybrały i jak daleko nią zaszły azjatyckie republiki byłego
ZSRR. Kazachstan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadżykistan oraz
Kirgizja swoją suwerenność odzyskały z początkiem lat 90. XX wieku
w wyniku rozpadu państwa radzieckiego. Początkowe obawy dotyczące
możliwości wybuchu niekontrolowanego konfliktu zbrojnego między
nowymi azjatyckimi republikami nie znalazły odzwierciedlenia
w rzeczywistości. Republik Azji Centralnej nie ominęły jednak konflikty
wewnętrzne. Najbardziej boleśnie konsekwencje „wojny domowej”
odczuł Tadżykistan. Mimo relatywnie korzystnej sytuacji geopolitycznej
państwa wchodzące w skład postradzieckiej Azji Środkowej
nadal pozostają do pewnego stopnia na uboczu wielkich wydarzeń politycznych.
Jest to wynikiem zarówno samoizolacji będącej pochodną
rządów miejscowej elity władzy, jak i spuścizny postsowieckiej, która
na obszarze Azji Środkowej znajduje swoje odbicie w mocarstwowej,
hegemonicznej roli Federacji Rosyjskiej. Przyczynia się ona do wyhamowania
procesów alienacji państw postradzieckiej Azji Centralnej ze
strefy wpływów rosyjskich.
W opracowaniu zostały omówione kwestie związane z prowadzoną
przez powyższe państwa polityką zagraniczną oraz wewnętrzną. Ponieważ
w obecnym, globalnym świecie coraz większą rolę odgrywają
kwestie ekonomiczne, zwrócono na nie szczególną uwagę, poddając
analizie ekonomicznej obecny potencjał i możliwości w tym zakresie
państw regionu postradzieckiej Azji Środkowej. Czytelnik będzie mógł
porównać potencjał gospodarczy poszczególnych państw, możliwości
rozwoju sfery handlu i usług, a także istniejącą lub będącą w budowie
infrastrukturę komunikacyjną. Inną ważną kwestią, której autorzy
publikacji poświęcili wiele miejsca, jest szeroko rozumiany potencjał
energetyczny państw regionu. Dotyczy to zwłaszcza zasobów ropy naftowej
i gazu ziemnego. Na szczególną uwagę zasługują tu Turkmenistan
oraz Kazachstan, w mniejszym stopniu Uzbekistan. W przypadku
racjonalnego korzystania z pokładów „błękitnego paliwa” oraz „czarnego
złota” przez powyższe państwa mają one możliwość modernizacji
całego systemu gospodarczego oraz przeprowadzenia koniecznych
zmian w infrastrukturze. Wiele miejsca poświęcono również przemianom
polityczno-społecznym zachodzącym w postradzieckiej Azji
Środkowej. Trudno w tej mierze o jednoznaczną ocenę. Często bowiem
wielkie aglomeracje miejskie stanowią kontrast dla konserwatywnej
prowincji. Astana – stolica Kazachstanu – to miasto, które w wielu obszarach
życia codziennego przypomina europejskie stolice. Miejscowa
ludność zaopatruje się w towary w podobnych sklepach co Polacy czy
Niemcy. Te same marki, często również ceny. Dla odmiany kazachska
prowincja to mieszanina islamu z bardzo powoli odchodzącą do lamusa
historii świadomością sowiecką. Utrwalaniu takiego porządku rzeczy
sprzyja wszechobecna bieda połączona z degrengoladą postaw społecznych.
W takich miejscach wydaje się, iż czas się zatrzymał. To jednak
pozory. Radykalny islam bardzo dobrze przystosowuje się do trudnych
warunków azjatyckiej prowincji. Teorie głoszone przez islamistów
mają olbrzymi wpływ na pozbawioną perspektyw miejscową młodzież.
Brak reakcji ze strony władz na problemy trawiące prowincję z czasem
może doprowadzić do wybuchu społecznego niezadowolenia, które
znajdzie swoje ujście w działalności różnych radykalnych grup.