Rzecz o wiedzy nauczycielskiej
View/ Open
Author:
Kawecki, Ireneusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-526-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczycielewiedza i erudycja
nauczyciele historii
Litwa
Date: 2009
Metadata
Show full item recordAbstract
Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. Dwa pierwsze poświęcone są rozważaniom dotyczącym wiedzy nauczycieli i jej epistemologicznych aspektów. W rozdziale trzecim analizuję miejsce pedagogicznych treści wiedzy przedmiotowej w strukturze nauczycielskiej wiedzy zawodowej. Rozdział czwarty poświęcony jest nauczaniu historii oraz postulowanym zasadom jej nauczania. Rozdział piąty rozpoczyna tę część pracy, która prezentuje rezultaty badań własnych. Omawiam tam zagadnienia dotyczące metodologii badania wiedzy nauczycielskiej. Rozważania zawarte w tym rozdziale stanowią metodologiczną podstawę procedury badawczej zastosowanej w moich badaniach. Kolejny rozdział poświęcony jest prezentacji terenu badań, czyli Litwy, i jej systemu oświatowego, ze szczególnym uwzględnieniem rejonu solecznickiego i wileńskiego, w tamtejszych bowiem szkołach prowadziłem swoje badania. Następne dwa rozdziały przedstawiają pracę nauczyciela historii - zarówno w kategoriach deklaracji, jak i rzeczywistych działań podejmowanych przez niego w klasie szkolnej. Rozdział dziewiąty stanowi podsumowanie przeprowadzonych badań.
W książce zamieszczone są także aneksy będące transkrypcjami przeprowadzonych wywiadów. Dwa z nich mają postać zapisów analitycznych, mających ułatwić interpretację danych. Dwu pozostałym pozostawiłem formę narracyjną, pokazującą przebieg prowadzonych wywiadów.