• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 546 (13.63Mb)
Author:
Waloszek, Danuta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-572-2
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
sytuacja edukacyjna
edukacja dzieci
Date: 2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Człowiek współczesny (uczestnik i twórca cywilizacji III fali, zdominowanej przez informację i technologię) musi być wyposażony w umiejętności stawiania hipotez, budowania planów zdarzeń przyszłych (alternatywność, antycypacja), umiejętności dowodzenia, szukania, udowadniania (heurystyczność), umiejętności rzucania ofert, ich selektywnego wyboru. Niezwykle ważne jest zakorzenienie kulturowe, samodzielność podejmowania decyzji. Prezentowane paradygmaty, każdy w swoisty sposób, wspierają dziecko w nabywaniu pożądanych społecznie zachowań. Najpełniej czyni to edukacja ku emancypacji, bowiem pozwala dziecku na wgląd w siebie, oduczanie się nieskutecznych, niepotrzebnych zachowań, na wyzwolenie się ze zbędnych ograniczeń, schematów. Dzieci powinny być kształtowane w kontekście własnych preferencji i mocy rozwojowej ku zrozumieniu preferencji i mocy innych ludzi wokół, po to, by uczyć się stopniowo obecności wśród ludzi i ich wytworów oraz wartościowania tej obecności. Tylko z takim człowiekiem można zawierać ważne umowy na rzecz społeczeństwa, ekologii, kultury, etyki. Edukacja ku emancypacji zawiera doświadczanie bezpośrednie, a więc umożliwia usytuowanie człowieka w perspektywie fenomenologicznej, szczególnie człowieka trzy-, czteroletniego, dla którego wnioskowanie a posteriori jest jedynie dostępne rozwojowo. Umożliwia także odwoływanie się do treści kulturowych, ponieważ opiera się na potrzebach osobniczych każdego dziecka i potrzebach wspólnotowych kulturowych. Czym więc „wypełnić dzieciństwo” człowieka w procesie edukacji? Przede wszystkim szansą uczenia się dokonywania wyboru między różnymi możliwościami działania, opcjami zdarzeń. Uczenia się podejmowania decyzji, poczynając od zabawy - to najważniejszy czas i najważniejsza przestrzeń gromadzenia doświadczeń w tym zakresie. Aby ułatwić nauczycielom wybór paradygmatu, przedstawiłam argumenty ukryte w istocie edukacji jako faktu w życiu (dla życia, permanentnie realizowanej). Edukacja jako zadanie wobec człowieka, celowo zorganizowana dla oświecenia, alfabetyzacji, nie jest już wystarczająca wobec nowych wyzwań cywilizacyjnych. Dynamika w rozwoju nauki, kultury wyznacza dla niej zadania całkiem nowe - jako zjawiska ustawicznie obecnego w życiu człowieka, zintegrowanego i skorelowanego z potrzebami indywidualnymi i społecznymi, z postępem i rozsądnym korzystaniem z jego udogodnień.
URI
http://hdl.handle.net/11716/552
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image