Przeglądaj Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Psychologiczne według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 112
-
Adaptacja do studiów pedagogicznych i osiągnięcia akademickie a cechy temperamentalne
(1988)The paper describes an attempt to find relations between academic achievements, adaptation to studying and temperamental dimensions in the sample of 97 students of the 1st grade of Educational High School in Cracow. Selected ... -
Adresowa koncepcja uczenia się
(1992)The course of the learning courve can be deduced from simple assumptions of the memory processes. Based in theory of probability the known principles of memorizing and forgetting can be taken into account. -
Analiza porównawcza niektórych cech rozwoju społecznego dzieci jedynych i posiadających rodzeństwo (na przykładzie badań sześciolatków)
(1992)On the basis of the comparative analysis of self-concept, the preferences of social roles and social behavior in six-year-old children being the only ones in a family or having siblings, we should point out that there ... -
Analiza warunków wstępnych nawiązania kontaktu
(1992)In the phenomenological trends of philosophical antrophology and in the humanistic psychology we can see a list of assumptions connected with the contact between two subjects problem. These assumptions are the normative ... -
Androgenia - nowe spojrzenie na problem identyfikacji z rolą płci
(1992)This article presents a conception of androgyny which is free from culturally imposed definitions of masculinity and Femininity. Masculinity and femininity represent complementary domains of positive traits and behaviors, ... -
Androgyniczny styl identyfikacji z rolą płci w perspektywie rozwojowej
(1996)The present paper focuses on the psychological sex role development that potentially continues across the life-span. This issue is examined throught an exploration of several theories of sex role development and empirical ... -
Badanie przydatności metody programowanego kształcenia umiejętności dla prognozy powodzenia w początkowej nauce czytania
(1992)The article is an attempt to test one of the possibilities of improving methods for prognosis of success in the beginning of learning of reading, i.e. to test the method in which the elements of programmed learning are ... -
Cechy indywidualne a funkcjonowanie w toku nauki studentów filologii romańskiej
(1996)W artykule prezentowane są rozważania i wyniki badań studentów dotyczące relacji pomiędzy inteligencją, zmiennymi temperamentalnymi (reaktywność i ruchliwość) oraz ogólnymi preferencjami poznawczymi (mierzonymi Skalą STU ... -
Cechy temperamentalne i intelektualne oraz natężenie stymulacji makrośrodowiska zamieszkania a powodzenie zawodowe u nauczycielek
(1996)The paper presents the study of 100 female teachers. The aim of the study was to investigate the relation between job success, temperamental and intellectual traits and intensity of stimulation in place of residence. The ... -
Czym jest moralność naturalna?
(1996)Niniejsze opracowanie stanowi rozwinięcie argumentacji A. Kępińskiego za istnieniem naturalnej moralności. Pierwszy argument odnosi się do zjawiska analogicznych do moralnych zachowań zwierząt. Podjęliśmy próbę wyjaśnienia ... -
Dedukcyjny i autokreacyjny model uczenia się
(1996)Process of memory coding in conditions which make transformation of information difficult could be describe by three processes: memory recording, the lack of recording, the loss of information. Recording is possible only ...