Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 441-460 z 1434
-
Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
(2014)The article is an introduction to the problem of education of children with a visual disability in the light of the educational law. It refers to forms of education such as segregationist and integrated education of ... -
Transakcyjny wymiar komunikacji. Umiejętność rozmowy u dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – fundamentalną wartością życia rodziny
(2014)The perceived quality of life in the family depends on the conscious cooperation between the people who form it. An indispensible condition of cooperation is proper contact. Conversation is a tool for coming into contact ... -
Uczestnictwo dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni architektonicznej a funkcja socjologiczna rodziny
(2014)The article discusses the problem of relations between the physical, architectural, and social space in the context of the family and of the development of a child with special educational needs. It defines the notion ... -
Semantyczna relewancja w zakresie pojęć: CZĘŚĆ i CAŁOŚĆ w dyskursie wczesnoszkolnym
(2008)The paper is an attempt to show linguistic manifestations of relevance of semantic parametrization of the world in written discourse of pupils at the early school age (the first and second forms). Reconstruction of an ... -
Poczucie jakości życia rodziców dorosłych dzieci z niepełnosprawnością wzroku i rodziców dorosłych dzieci pełnosprawnych
(2020-10-22)Prezentowana praca doktorska dotyczy problemu jakości życia odczuwanej przez rodziców mieszkających wspólnie z dorosłymi dziećmi pełnosprawnymi i rodziców mieszkających z dorosłymi dziećmi z niepełnosprawnością wzroku. ... -
Spotkanie jako element strukturacji społecznej w ujęciu A. Giddensa. Konteksty edukacyjne
(2008)The article is an attempt at applying the ideas of A. Giddens, a British sociologist, in educational research. The core of his structuration theory is the reality of encounter, in a multidimensional approach. For Giddens, ... -
Nauczanie a profesja (anglosaski punkt widzenia)
(2008)The article concerns the question whether teaching can be a profession. In Polish, such wording of the problem seems artificial, since the words: profession, occupation, trade, are treated as synonyms. Therefore the ... -
O sztuce nauczania
(2008)In the article, the author attempts to answer two basic questions: what should the realization of the art of teaching consist in, and how can it be told whether a teacher only practices the craft of teaching, or actually ... -
Strategia i prognoza rozwoju edukacji w Polsce do roku 2020 – zadania nauk pedagogicznych
(2008)The author of the article presents the strategy of development for Polish education, accepted by the “Poland 2000 Plus” Forecast Committee, affiliated with the Presidium of PAN (the Polish Academy of Sciences) , in ... -
Samotność podmiotu ponowoczesnego
(2008)The present article is a reflection on solitude, perceived as human fundamental experience related to the nature of being, i.e. ontologically, and understood as a certain mode of existence, i.e. ontically. Ontological ... -
Problematyka edukacyjna we współczesnej debacie publicznej
(2008)The rise in social status of education is a characteristic of our time. It is determined by a complex network of various conditions, of which the most prominent are: democratic transformations in the modern world, dynamic ... -
Culture shock from the point of view of management psychology
(2008)Artykuł przedstawia analizę zjawiska szoku kulturowego, jako znaczącego czynnika wpływającego na życie zawodowe i osobiste jednostki we współczesnym świecie ery globalizacji, z perspektywy psychologii zarządzania. Autorka ... -
Co dalej z wychowaniem plastycznym?
(2008)The text presents the problem of disregarding the teaching of artistic skills in primary schools and highlights the negative influence of this situation on the culture of society in general.