Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej - uwarunkowania nieobecności
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Czaja-Chudyba, Iwona
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-810-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
myślenie krytycznenauczanie początkowe
edukacja
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Niniejsza praca powstała z potrzeby transformacji szkoły. Zgadzając się z wieloma
krytycznymi diagnozami i interpretacjami dotyczącymi dużej nieprzydatności,
sztuczności i reproduktywności wiedzy, w którą wyposaża uczniów współczesna
szkoła, problem ten chciałam przedstawić w świetle, które pomoże nie tylko
uwidocznić go, ale być może – rozwiązać. W obszernej literaturze pedagogicznej
nie znalazłam przekonywujących, a przede wszystkim realistycznych propozycji,
jak wyjść z impasu sprzecznych oczekiwań, koncepcji i potrzeb środowiska
nauczycieli, rodziców i krytyków współczesnej kondycji polskiego nauczyciela.
Istotnych przesłanek do analizy kontekstu nieobecności myślenia krytycznego
i twórczego w edukacji wczesnoszkolnej dostarczają nurty interpretatywno-krytyczne.
Jednak ich diagnoza bywa często nie do przyjęcia dla nauczycieli, a recepta
– nie do zrealizowania w warunkach szkoły masowej. Nauczyciel pozostaje w pół
drogi – bezradny, zaniepokojony, a najczęściej zobojętniały.
Zamysł, aby podjąć w tym opracowaniu analizę problematyki myślenia krytycznego,
zrodził się także z wieloletniego doświadczenia obserwacji niespójności
i paradoksów dotyczących przestrzeni, w których obecna jest edukacja. Oświata
polska wszystkich szczebli – od podstawowego po akademicki – przejść musiała
proces przyspieszonego dojrzewania do realiów życia w społeczeństwie demokratycznym,
liberalnym. Wydaje się, że poza pozornymi, kosmetycznymi zmianami
nadal mentalnie nie jest dostosowana do aktywnej partycypacji w procesach demokratycznych.
Otwiera to także możliwość kontynuacji dyskursu nad realiami
i przyszłością nauczycielskiej edukacji. Jak słusznie zauważa H. Mizerek (1999:
33) liczne teksty będące refleksyjną recepcją nurtów ponowoczesnych w pedeutologii
wspomagają poziom myśli akademickiej, nie zmieniają jednak w zasadniczym
stopniu praktyki edukacyjnej na wszystkich szczeblach.
Praca ma charakter teoriopoznawczy oraz badawczy. W trzech pierwszych
rozdziałach teoretycznych zaprezentowano krytykę jako podmiot i przedmiot analiz
pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych. W rozdziale pierwszym
przedstawiono kulturowe odniesienia problematyki krytycyzmu, wyprowadzające
potrzebę promowania konstruktywnego krytycyzmu z analizy tendencji i zmian
cywilizacyjnych. W rozdziale drugim wprowadzono czytelnika w dylematy koncepcji,
spory i dyskusje definiujące pojęcie myślenia krytycznego. W rozdziale
trzecim zaprezentowany został zarys autorskiej koncepcji konstruktywnego krytycyzmu
w ujęciu horyzontalnym – określającym hierarchię i strukturę czynników
warunkujących orientację krytyczną oraz w ujęciu wertykalnym – ustalającym
zakres obejmowanych przez nią doświadczeń ludzkiej egzystencji, szczególnie
w perspektywie temporalnej – charakteryzującej rozwój tej orientacji.
Rozdział czwarty poświęcono na zaprezentowanie modelu badań oraz metodologicznych
dylematów związanych z oceną krytycyzmu. Trzeba tu zaznaczyć,
że badanie postaw wobec myślenia krytycznego motywowane jest faktem, iż trudno
w mechaniczny sposób przenieść nawet najbardziej atrakcyjne idee i modele
z kręgu pedagogiki zachodnioeuropejskiej, nie uwzględniając specyfiki ich recepcji
w kontekście lokalnym.
Jednak należy pamiętać, iż myślenie krytyczne jest procesem pytania. Kolejne
trzy rozdziały poświęcone są koncepcji uwarunkowań konstruktywnego krytycyzmu,
obejmując mentalne, osobowościowe, społeczne i kulturowe czynniki
hamujące myślenie krytyczne. Te rozdziały powstały na podstawie badań kontekstów
edukacji, których analiza odpowiadała na pytania: jaki poziom myślenia
krytycznego przejawiają nauczyciele oraz jakie czynniki (inhibitory i facylitatory) warunkują
poziom myślenia krytycznego. Zaprezentowano typologię wewnętrznych
i zewnętrznych barier myślenia krytycznego (rozdział piąty), a także wyniki analiz
wielorakich kontekstów edukacji wczesnoszkolnej. W szczególności podkreślono
wagę dwóch typów czynników: indywidualnych predyspozycji, stanowiących kombinację
dynamicznej wiedzy, nastawień i osobowości (opisanych w rozdziale szóstym)
oraz zewnętrznych, systemowych rozwiązań, hamujących myślenie krytyczne
w edukacji (ich charakterystyka została zawarta w rozdziale siódmym). W rozdziale
ósmym zostały przedstawione wyniki badań zachowań i stylów reakcji nauczycieli
w sytuacji krytyki, której korzenie tkwią w różnorodnych działaniach
edukacyjnych.