• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foreign language learning at pre-primary level : parental aspirations and educational practice

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 659 (2.834Mb)
Author:
Rokita-Jaśkow, Joanna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-813-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
języki obce
nauczanie języków obcych
"wczesny start językowy"
Date: 2013
Metadata
Show full item record
Description:
Projekt badawczy został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2011/01/D/H52/04115.
The project has been financed from the resources of the National Science Centre, granted on the basis of the decision No DEC-2011/01/D/H52/04115.
Abstract
Niniejsza praca przedstawia problem wczesnego startu językowego w odniesieniu do dzieci przedszkolnych z kilku perspektyw: - Z perspektywy polityki edukacyjnej Unii Europejskiej, według której wczesne rozpoczynanie nauki języka obcego jest jednym ze sposobów osiągnięcia plurilingualizmu językowego (tj. znajomości kilku [choć w różnym stopniu] języków obcych przez jedną osobę), osiągnięcie którego wydaje się być koniecznym atrybutem każdego obywatela zjednoczonej Europy (Rozdział I), - Z perspektywy socjologiczno-pedagogicznej, pokazującej, jak język może być traktowany jako narzędzie awansu społecznego, forma kapitału kulturowego, w którego przekazywaniu oraz rozbudzaniu aspiracji edukacyjnych (w tym do nauki języków obcych) istotną rolę pełni rodzina dziecka (Rozdział II), - Z perspektywy dydaktycznej, pokazującej, co tak naprawdę małe dziecko może osiągnąć ucząc się języka obcego w warunkach naturalnych (czyli w sytuacji naturalnej dwu/wielojęzyczności) i nie naturalnych (w klasie) w zakresie rozwoju językowego, poznawczego i afektywnego. Podkreśla się, że osiągnięcia dziecka w nauce języka obcego nie zależą od samego wieku rozpoczynania nauki, ale od jej intensywności, czyli od ilości kontaktu z językiem obcym (Rozdział III). Część empiryczna pracy przedstawia wyniki badań sondażowych (kwestionariuszy, wywiadów) wśród trzech grup badanych: rodziców, dyrektorów przedszkoli oraz nauczycieli języków obcych prowadzących zajęcia w przedszkolach. Dodatkowo przedstawiono kilka studiów przypadków dzieci w kontekście działań edukacyjnych i aspiracji ich rodziców. Wyniki badań ilościowych i jakościowych prowadzonych wśród rodziców potwierdzają ogólne założenia, że aspiracje edukacyjne rodziców w stosunku do ich dzieci są determinowane poziomem wykształcenia rodziców, ich własną znajomością i korzystaniem z języków obcych. Płeć dziecka nie ma znaczenia w odniesieniu do bieżących oczekiwań co do osiągnięć dziecka, jednakże wyższe oczekiwania (aspiracje) rodzice zdają się mieć w stosunku do dziewczynek niż do chłopców. Również znajomość języków obcych przez rodziców przekłada się na bardziej realistyczne oczekiwania co do bieżących osiągnięć dziecka (brak oczekiwań co do szybkiej płynności w JO) oraz świadomość większej konieczności nauki kilku języków obcych (choć nie koniecznie jednoczesnej). Rodzice ci stosują również bardziej różnorodne strategie nauczania/ćwiczenia z dzieckiem języka obcego. Z kolei rodzice nieznający języków obcych lub znający je słabo, są bardziej skłonni oczekiwać większych efektów od instytucji nauczającej języka.
URI
http://hdl.handle.net/11716/6563
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image