Show simple item record

dc.contributor.authorRokita-Jaśkow, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2019-12-12T13:22:00Z
dc.date.available2019-12-12T13:22:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.isbn978-83-7271-813-6
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/6563
dc.descriptionProjekt badawczy został sfinansowany ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji nr DEC-2011/01/D/H52/04115.pl_PL
dc.descriptionThe project has been financed from the resources of the National Science Centre, granted on the basis of the decision No DEC-2011/01/D/H52/04115.en_EN
dc.description.abstractNiniejsza praca przedstawia problem wczesnego startu językowego w odniesieniu do dzieci przedszkolnych z kilku perspektyw: - Z perspektywy polityki edukacyjnej Unii Europejskiej, według której wczesne rozpoczynanie nauki języka obcego jest jednym ze sposobów osiągnięcia plurilingualizmu językowego (tj. znajomości kilku [choć w różnym stopniu] języków obcych przez jedną osobę), osiągnięcie którego wydaje się być koniecznym atrybutem każdego obywatela zjednoczonej Europy (Rozdział I), - Z perspektywy socjologiczno-pedagogicznej, pokazującej, jak język może być traktowany jako narzędzie awansu społecznego, forma kapitału kulturowego, w którego przekazywaniu oraz rozbudzaniu aspiracji edukacyjnych (w tym do nauki języków obcych) istotną rolę pełni rodzina dziecka (Rozdział II), - Z perspektywy dydaktycznej, pokazującej, co tak naprawdę małe dziecko może osiągnąć ucząc się języka obcego w warunkach naturalnych (czyli w sytuacji naturalnej dwu/wielojęzyczności) i nie naturalnych (w klasie) w zakresie rozwoju językowego, poznawczego i afektywnego. Podkreśla się, że osiągnięcia dziecka w nauce języka obcego nie zależą od samego wieku rozpoczynania nauki, ale od jej intensywności, czyli od ilości kontaktu z językiem obcym (Rozdział III). Część empiryczna pracy przedstawia wyniki badań sondażowych (kwestionariuszy, wywiadów) wśród trzech grup badanych: rodziców, dyrektorów przedszkoli oraz nauczycieli języków obcych prowadzących zajęcia w przedszkolach. Dodatkowo przedstawiono kilka studiów przypadków dzieci w kontekście działań edukacyjnych i aspiracji ich rodziców. Wyniki badań ilościowych i jakościowych prowadzonych wśród rodziców potwierdzają ogólne założenia, że aspiracje edukacyjne rodziców w stosunku do ich dzieci są determinowane poziomem wykształcenia rodziców, ich własną znajomością i korzystaniem z języków obcych. Płeć dziecka nie ma znaczenia w odniesieniu do bieżących oczekiwań co do osiągnięć dziecka, jednakże wyższe oczekiwania (aspiracje) rodzice zdają się mieć w stosunku do dziewczynek niż do chłopców. Również znajomość języków obcych przez rodziców przekłada się na bardziej realistyczne oczekiwania co do bieżących osiągnięć dziecka (brak oczekiwań co do szybkiej płynności w JO) oraz świadomość większej konieczności nauki kilku języków obcych (choć nie koniecznie jednoczesnej). Rodzice ci stosują również bardziej różnorodne strategie nauczania/ćwiczenia z dzieckiem języka obcego. Z kolei rodzice nieznający języków obcych lub znający je słabo, są bardziej skłonni oczekiwać większych efektów od instytucji nauczającej języka.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
dc.subjectjęzyki obcepl_PL
dc.subjectnauczanie języków obcychpl_PL
dc.subject"wczesny start językowy"pl_PL
dc.titleForeign language learning at pre-primary level : parental aspirations and educational practiceen_EN
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record