Традиции Болеслава Пруса в творчестве Зофьи Налковской (к проблеме интерпретации)
View/ Open
Author:
Мусиенко, Светлана
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 71, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 1 (2010), s. [31]-42
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: ru
Date: 2010
Metadata
Show full item recordAbstract
Bolesław Prus rozpoczyna w literaturze polskiej nurty i procesy, które będą właściwe
i popularne w XX wieku. Dlatego z jego twórczości korzystali pisarze okresu międzywojennego,
do których należała „wielka dama literatury polskiej” Zofia Nałkowska.
Faraon Bolesława Prusa jest pierwszą w literaturze światowej powieścią polityczną. Nałkowska
przedłużyła jej rozwój w latach 20. i 30. po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wydając
powieści również polityczne: Romans Teresy Hennert, Niedobra miłość, Granica. Utwory Prusa
i Nałkowskiej łączy podobieństwo konfliktu o charakterze społecznym, postacie literackie
wyrażają w otwarty sposób swoją przynależność polityczną i światopoglądową. Autorzy
wskazują na zmiany nastrojów w społeczeństwie, związanych z rewizją urojeń romantycznych
i wchodzeniem na arenę społeczną nowych postaci – „trzeźwych realistów”.