Wyświetlanie pozycji 121-140 z 710

    • Dyspraksja rozwojowa jako specyficzne zaburzenia funkcji motorycznych dziecka 

      Głażewski, Michał (2016)
      Przedmiotem artykułu jest dyspraksja jako swoista trudność w uczeniu się, związana z rozwojem mózgu człowieka, która wpływa na podstawowe zdolności do planowania sekwencji ruchu i wszelkiego rodzaju działań motorycznych ...
    • Fenomenologiczne podstawy w edukacji dziecka 

      Ryk, Andrzej (2016)
      Artykuł prezentuje próbę ukazania podstaw fenomenologicznych w edukacji dziecka. Fenomenologia jako jeden z najważniejszych kierunków myślowych współczesności dokonał zasadniczej zmiany w rozumieniu ludzkiego poznania. ...
    • Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych 

      Ryk, Andrzej; Kosová, Beata; Głażewski, Michał; Kasáčová, Bronislava; Rostańska, Eugenia; Doušková, Alena; Grzywniak, Celestyna; Porubský, Štefan; Bilewicz-Kuźnia, Barbara; Pirozhenko, Tamara; Chartman, Ołena; Kostrub, Dušan; Tománková, Martina; Wojniak, Justyna; Babič, Nada; Grochowalska, Magdalena; Rengel, Katarina; Górecka-Mostowicz, Barbara; Smółka, Lucyna; Gavrish, Natalia; Sushchenko, Olga; Budniak, Alina; Trnka, Marián; Chowaniak, Jolanta; Rogozińska, Katarzyna; Ziarko, Andrzej; Czaja-Chudyba, Iwona; Cebulak, Andrzej; Šebeňová, Iveta; Parczewska, Teresa; Paśko, Ingrid; Šebeň, Vladimír; Kraszewski, Krzysztof; Nowak, Zbigniew; Nawolska, Barbara; Żądło, Joanna; Jacewicz, Agata; Pawlak, Bożena; Myśliwiec, Katarzyna; Stawecka, Anna; Weiner, Agnieszka; Ławrowska, Romualda; Kosek, Agnieszka; Severini, Eva; Reczek-Zymróz, Łucja; Maňourová, Zuzana; Vaškevič-Buś, Jovita; Vykoukalová, Věra; Valášková, Miriam; Glanowska, Monika; Šimik, Ondřej; Solińska, Urszula; Konderak, Tatiana; Malik, Magdalena; Dworska, Urszula; Miernik, Agnieszka; Zadęcka-Cekiera, Anna; Redlarska, Zofia; Jakubowska, Emilia; Biskup, Barbara; Partová, Edita; Kozera-Mikuła, Patrycja (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Wiązanie poznania z działaniem jest od dawna przedmiotem zainteresowań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Ma to szczególne znaczenie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Integracja oddziaływań pedagogicznych ...
    • Agresja i przemoc w środowisku szkolnym 

      Ostojski, Jan (2016)
      We współczesnym społeczeństwie polskim obserwuje się coraz większą agresję wśród dzieci i młodzieży. Kierowana jest najczęściej w stosunku do najbliższego otoczenia. Głównymi sprawcami agresji są młodzi ludzie pochodzący ...
    • Kultura pedagogiczna społeczeństwa jako ważny problem edukacji obywatelskiej 

      Bereźnicka, Małgorzata (2016)
      W artykule wskazuję na związek realizowania edukacji obywatelskiej z koniecznością podnoszenia poziomu kultury pedagogicznej w społeczeństwie. Następnie definiuję ten termin, charakteryzuję jego elementy składowe, opisuję ...
    • Federacja Organizacji Proobronnych: geneza, struktura, cele 

      Wywiał, Przemysław (2016)
      W artykule zaprezentowano koncepcję Federacji Organizacji Proobronnych jako elementu systemu bezpieczeństwa narodowego RP. Omówione zostały jej założenia wypracowane w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz cele statutowe ...
    • Działalność Zespołów Odbudowy Prowincji jako czynnik wpływający na naruszenie zasady rozróżniania na współczesnym polu walki? 

      Łubiński, Piotr (2016)
      Przez ostatnią dekadę konflikt w Afganistanie był nazywany „zadaniem lub sprawdzianem” dla NATO i społeczności międzynarodowej. Wynikało to z założenia, że NATO w Afganistanie nie może zawieść przy realizacji zadania ...
    • Broń chemiczna – historia i perspektywy zastosowania we współczesnych konfliktach zbrojnych 

      Kopeć, Rafał (2016)
      Celem artykułu jest prezentacja broni chemicznej w kontekście użyteczności militarnej. Punktem wyjścia jest analiza terminu „broń chemiczna” – definicja pojęcia, wyszczególnienie elementów wchodzących w jego skład oraz ...
    • Poczucie bezpieczeństwa w Krakowie 

      Ciempka, Martyna; Zychowicz, Patrycja (2016)
      Celem artykułu jest omówienie problematyki związanej z całościowym odbiorem poczucia bezpieczeństwa w Krakowie. Tekst został podzielony na trzy części. W pierwszej wyjaśnimy ważne terminy zawarte w tytule. W drugiej ...
    • Bezpieczeństwo w nowych czasach 

      Antoń, Paulina; Bereźnicka, Małgorzata; Ciempka, Martyna; Domagała, Paweł Konrad; Kopeć, Rafał; Krzeczek, Monika; Łubiński, Piotr; Ostojski, Jan; Piórecka, Magdalena; Schmidt, Paweł; Sujka, Dominika; Trochowska, Katarzyna; Wywiał, Przemysław; Zychowicz, Patrycja; Żebrowski, Andrzej (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Na początku trzeciego tysiąclecia możemy zauważyć, że współczesna rzeczywistość jest niezwykle dynamiczna i złożona, wielu teoretyków dodaje: nieprzewidywalna, twierdząc, że świat pędzi ku „wielkiej niewiadomej”. Zmieniająca ...
    • Obywatel w społeczeństwie sieci. Warunki i narzędzia społecznej partycypacji w ponowoczesnym świecie 

      Wojniak, Justyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Przedmiotem monografii są zagadnienia dotyczące roli, pozycji i koncepcji obywatela w ponowoczesnym świecie oraz kontekst i warunki, w jakich współcześnie mamy do czynienia ze zjawiskiem społecznej partycypacji. Punktem ...
    • Człowiek w kontekście całożyciowej edukacji. Teoria i praktyka. Wybrane zagadnienia 

      Jakubaszek, Wanda (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy, zatytułowany Człowiek ponowoczesności i jego kulturowe uwikłania, zawiera rozważania na temat związków człowieka i edukacji z istotnymi składowymi kultury ponowoczesności, ...
    • Gry planszowe a wspomaganie rozwoju wybranych zdolności poznawczych uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną 

      Węglarz-Masłowska, Monika (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      Powszechnie dostępne gry te są przeciążone bodźcami wzrokowymi, plansze są małe, zawierają wiele szczegółów i kolorów. Nadmiar bodźców nie sprzyja koncentracji uwagi, która u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną ...
    • Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje - Tendencje - Perspektywy badań 

      Łukasik, Joanna M. (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      W niniejszej pracy zaprezentowałam najważniejsze wyniki badań prowadzonych przez pedeutologów, ukazujące funkcjonowanie nauczycieli na podstawie analizy treści pamiętników nadsyłanych drogą konkursową. Przez badaczy ...
    • Psychologia agresji na jawie i w marzeniach sennych 

      Dankiewicz, Malwina (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      Problematyka agresji budzi szerokie zainteresowanie ze względu na jej negatywną naturę i niepokojąco powszechną obecność w życiu społecznym. W psychologii agresja jest często badaną i bardzo dobrze opisaną kwestią. ...
    • Wobec przemocy. Wychowanie - profilaktyka - wsparcie 

      Adamczyk, Dariusz; Adamczyk-Bębas, Wioleta; Bębas, Sylwester (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      Celem niniejszej książki jest analiza problemu przemocy właśnie w perspektywie wychowawczej. Skoncentrowano się zwłaszcza na najbardziej fundamentalnym dla każdego człowieka środowisku wychowawczym, jakim jest rodzina. ...
    • Aksjologiczne orientacje wychowania 

      Adamczyk, Dariusz; Kaleta-Witusiak, Małgorzata (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      Celem niniejszej książki jest analiza zagadnienia wartości, zwłaszcza moralnych, podstaw wartości, a także ukazanie ich w perspektywie wychowania. Wartości moralne w wychowaniu stanowią główny nurt podjętej analizy. ...
    • Fenomen ludzkiego cierpienia. Ujęcie filozoficzne, psychopedagogiczne i teologiczne 

      Adamczyk, Dariusz; Kaleta-Witusiak, Małgorzata; Skowron, Adam (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)
      Celem niniejszej książki jest analiza zagadnienia ludzkiego cierpienia w kontekście powszechnego doświadczenia ogólnoludzkiego, przeżywania przez każdego człowieka, z uwzględnieniem jego misterium oraz sensu. Celem jest ...
    • Wybrane techniki obrazowania sygnałów w perspektywie pedagogiki specjalnej. Przykłady zastosowania w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej 

      Zielińska, Jolanta (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Książka wpisuje się w interdyscyplinarny charakter i współcześnie tworzone koncepcje wspólnych obszarów badawczych różnych dyscyplin naukowych i pedagogiki specjalnej. Stanowi próbę ukazania osobom zajmującym się pedagogiką ...
    • Rozumieć chaos. Rzecz o terminach i znaczeniach im nadawanych w pedagogice specjalnej 

      Olszewski, Sławomir; Parys, Katarzyna (Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)
      Terminologia stosowana w obrębie określonej dyscypliny naukowej zaświadcza o jej tożsamości, kierunkach i dynamice zmian, a także związkach z innymi dyscyplinami. Rozwój pedagogiki specjalnej, poszerzenie jej zakresu, ...