Search
Now showing items 1-10 of 67
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 108. Studia Paedagogica 2
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2012)
Kiedy 20 lat temu powstał w Krakowie Ośrodek Adaptacyjno-Rehabilitacyjny dla Dzieci z Uszkodzeniami Mózgu niewiele
było publikacji na temat edukacji i wsparcia jakiego oczekują osoby ze złożoną niepełnosprawnością i ich ...
Niepełnosprawność złożona, sprzężona, wieloraka – dyskurs terminologiczny
(2012)
The article focuses on the theoretical analysis of complex, linked, multiple severe and multiple disabilities. It
treats the subject within its historical and current context as well as discusses and interprets the ...
Grupa „Mamo odpocznij” jako przykład wspierania członków rodziny ucznia niepełnosprawnego
(2012)
The establishment of a support group for mothers was a result of long-term contacts and work with families affected
by disabilities. Observations have shown that mothers are particularly overloaded. Round-the-clock care, ...
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)
The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It
deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of
a teacher with the student’s ...
Nie bójmy się karate w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)
Sport is an important therapeutic and prophylactic factor. Psychologists believe that it helps to forget about
disability as well as overcome mental barriers and fears. Karate is a discipline that developed over a thousand ...
Pomoce elektroniczne w komunikacji uczniów niemówiących z wieloraką niepełnosprawnością – studium przypadku Mikołaja i Andrzeja
(2012)
The article presents the process of improving communication competencies of two mute students, advanced users of
ACC – Mikołaj (12) and Andrzej (21) – who, due to their high intellectual potential and low motor skills, ...
Praktyczny wymiar realizacji zajęć technicznych w gimnazjum z uczniami z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi
(2012)
Working with students with autism and additional developmental disorders at the level of lower secondary school
requires a slightly different attitude than it used to be in primary school. Students are no longer children ...
Neurokinezyterapia jako specyficzna metoda korekcji neuropsychofizycznej dla dzieci z niepełnosprawnością w dziedzinie psychosomatycznej, psychomotorycznej i mowy
(2012)
Neurokinesitherapy designed by A. Smolianinov with kinesitherapy and manual correction are specific methods of
correcting disabilities in the psychosomatic, psychomotor and speech area for children and adolescents with ...
Twórcza rola dźwięku jako impulsu do podejmowania aktywności w życiu osoby niepełnosprawnej – refleksje na podstawie doświadczeń w pracy z młodzieżą ze złożoną niepełnosprawnością
(2012)
Live and improvised music as well as playing instruments are good tools of working and communicating with a
disabled person. On the basis of her own experiences from work with disabled adolescents, the author of the ...
Rodzice na różnych etapach rozwoju dziecka niepełnosprawnego i sposoby ich wspomagania – relacja z doświadczeń psychologa szkolnego
(2012)
The authors of the article analyse – on the basis of their own professional experiences as school psychologists –
different stages of the development of a disabled child from the perspective of the parents’ behaviour and ...