dc.description.abstract | Książka składa się z dwóch części. W pierwszej - teoretycznej - przybliżono genezę i znaczenie terminów społeczeństwo informacyjne/wiedzy, jak również wskazano wynikające z nich podziały. Następnie scharakteryzowano kulturę pedagogiczną i omówiono programy mające na celu jej kształtowanie. Dalej wyjaśniono zasadność kształcenia rodziców w problematyce wychowania i zaprezentowano badania dotyczące kultury pedagogicznej, sygnalizując potrzeby społeczne w tym zakresie. Kolejno opisano postawy dorosłych, głównie rodziców, wobec pedagogizacji i przedstawiono przykłady realizowania takich działań, jak również dalsze możliwości i perspektywy.
Część druga ma charakter empiryczny i stanowi opis badań własnych, przeprowadzonych wśród polskich rodziców, wraz z analizą i interpretacją; skonfrontowano opinię respondentów z teorią dotyczącą pedagogizacji i kultury pedagogicznej. Następnie mają miejsce rozważania dotyczące zastosowania uzyskanych danych we współczesnej rzeczywistości społecznej oraz konkluzje i postulaty dla praktyki. Zwieńczeniem tej części jest projekt autorki, będący propozycją pedagogizacji społeczeństwa w naszym kraju, ze szczególnym uwzględnieniem rodziców.
Wprowadzeniem do tej pozycji może być wcześniejsza książka Autorki, pt. Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie (2014), porządkująca problematykę rodziny, dokonujących się w jej kształcie przeobrażeń oraz jej roli w wychowaniu dzieci. Te dwie pozycje wzajemnie się uzupełniają, tworząc obraz współczesnej rodziny w aspekcie teoretycznym i empirycznym. | pl_PL |