• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wyrazy dźwiękonaśladowcze w ekspresji i komunikacji językowej dzieci w wieku przedszkolnym

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 509 (3.933MB)
Autor:
Łata, Wanda
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-499-2
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
onomatopeje
wyrazy dźwiękonaśladowcze
dzieci w wieku przedszkolnym
komunikacja językowa
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Książka należy do lingwistyki pedagogicznej, ma charakter interdyscyplinarny, sytuuje się na pograniczu językoznawstwa, psychologii i pedagogiki. Przedmiotem moich rozważań jest komunikacja językowa dziecka w wieku przedszkolnym rozpatrywana ze względu na jej afektywne nacechowanie, czemu służą głównie, ale nie tylko, wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Pierwotnym zamierzeniem miała być próba określenia, w jaki sposób wyrazy dźwiękonaśladowcze wpływają na rozwijanie i usprawnianie mowy dziecka przedszkolnego. Jednak w miarę gromadzenia materiału badawczego (o którym będzie mowa w tekście) uświadomiłam sobie, że ważna jest nie tylko struktura wyrażeń dźwiękonaśladowczych, lecz przede wszystkim ich charakter ekspresywny oraz że cała komunikacja dziecka przedszkolnego nacechowana jest afektywnie. Widać to między innymi w odkrytej przez J. Piageta mowie egocentrycznej. W rozwoju językowym małego dziecka funkcja ekspresywna odgrywa doniosłą rolę, ponieważ służy do wyrażania jego uczuć i reakcji otoczenia. Dopiero później, w wieku szkolnym, ustępuje ona funkcji komunikatywnej. Właśnie do wyrażania ekspresji dziecięcej predestynowane są wyrażenia dźwiękonaśladowcze (onomatopeje) ze względu na swoją stosunkowo prostą strukturę foniczną i rytmiczne powtarzanie tego samego elementu, zarówno morfologicznego (wyraz, morfem), jak też składniowego (wyraz, fraza, całe zdanie). Oprócz wyrażeń dźwiękonaśladowczych wartość emocjonalną (ekspresywno-impresyjną) posiadają również inne elementy języka, takie jak: akcent, melodia, przedstawienie składników, pauza, zawieszenie głosu, wypowiedzi urywane. Monografia składa się z wprowadzenia, czterech zasadniczych części, podsumowania i bibliografii. W postaci załącznika przygotowano propozycje zastosowań metodycznych. Książka adresowana jest do wszystkich zainteresowanych problematyką wykorzystania wyrażeń dźwiękonaśladowczych w usprawnianiu języka dziecka w wieku przedszkolnym.
URI
http://hdl.handle.net/11716/964
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image