Szukaj
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 37
"Miłość dusz ludzkich" podstawą działalności nauczycielskiej w "szkole twórczej"
(2013)
The aim of this article is to present a personal model of a teacher created by Henryk
Rowid - the representative of “the creative school” on the turn of the 19th century.
There is some general image of an ideal tutor in ...
Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – portret własny
(2013)
Early education is a special period in education of each individual. It supplies the
beginning of knowledge personally, also in this period the attitudes to learning, to school
and to a teacher are formed. J. Delors ...
Looking for predictors of attitudes towards mainstreaming of exceptional children
(Šiaulių Universitetas, 2006)
The paper presents five various areas where the research has been conducted. The main part of the paper is description of researches related to personality characteristics of teachers (Kossewska,
2000; Kliś, Kossewska, ...
Kreatívne písanie a jeho význam pri vyučovaní cudzieho jazyka
(2013)
Writing (as one of the four language skills – listening, speaking, reading and writing)
has always been a part of school curriculum for a certain foreign language. The skills,
however, do not stand on their own during ...
Współczesny twórczy nauczyciel a internetowa blokada intelektu
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
This article presents the exemplar of a contemporary teacher who has theoretically
received perfect education and is very well prepared to perform his/her didactic and
educative roles. This teacher, however, has slowly ...
Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela
(2013)
Conversation, sometimes called a therapeutic conversation, is the key to solve pupils’
problems. It should be characterized by careful listening, skillful questions’ asking, patience
and sympathy. A conversation relieving ...
Nauczyciel – animator : rzecz o wykorzystaniu warsztatu animacji społecznej w pracy dydaktycznej
(2013)
Social animation in a pedagogic thought appears thanks to works of Helena Radlińska
concerning looking for resources attached in the individuals as well as in the groups,
activation of these forces, finding of its ...
Klasa szkolna – lustro wychowawcy dla jego osiągnięć i porażek
(2013)
Form many people a typical school is associated with the schoolteacher, screaming children,
duty staying inside this building. When a child enters the school parents or guardians
wonder what will be teacher, colleagues ...
O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś
(Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
This title suggest that time may have some essential influence on the morale and other
attributes of the teacher’s status. We are speaking here not about individuals, but about
a collectivity. The soul of collectivity ...
Współczesny system kształcenia nauczycieli na Ukrainie i w Polsce – aspekt porównawczy
(2013)
The paper describes the system of teacher training in Ukraine compared to the Polish
higher education system. The first part presents the main changes of teacher training in
the context of the Bologna Process. The author ...
Nauczyciele w materiałach źródłowych archiwów Wilna i Lwowa
(Komisja Edukacji Narodowej : kontekst historyczno-pedagogiczny / pod red. Katarzyny Dormus [et al.]. - Kraków, 2014. - S. [86]-98 (Biblioteka Współczesnej Myśli Pedagogicznej, ISSN 2300-2689 ; 3), 2014)
Analysis of sources found in the archives of Wilno and Lwów constitutes a way to
enriching the knowledge about teachers at the onset of the 20th century and in the Second
Republic of Poland. The query that the author of ...
Droga do zawodu nauczycielskiego w dobie KEN i dziś – różnice i podobieństwa
(2014)
The study presented hereby reveals legal, economic, organizational and substantive
considerations, which accompanied and accompany the way of gaining teacher profession
in the decade of The Commission of National Education ...
Nauczyciel Komisji Edukacji Narodowej: ideał a rzeczywistość
(2014)
One of the key tasks of The Commission of National Education was to precisely define
the role of a teacher. The Commission emphasized the importance of education and
the relative lack of interest in the prospective ...
Kreatywność nauczyciela czynnikiem sprzyjającym jakości procesu dydaktycznego
(2015-12-10)
Głównym problemem badawczym było dla mnie pytanie: W jakim zakresie kreatywne dostosowywanie przez nauczyciela metod i form współpracy z uczniami do zmieniających się uwarunkowań, sprzyja jakości szkolnego procesu ...
Przeszkody i nieporozumienia w rozmowie nauczyciela z uczniem
(2015)
Komunikacja pomiędzy nauczycielami i uczniami narażona jest na szereg trudności wynikających między innymi z zajmowanych pozycji, doświadczeń i nagromadzonych emocji. W artykule przedstawiono najważniejsze czynniki zakłócające ...
Adaptacja twórcza nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowej
(2016-06-13)
Celem niniejszej dysertacji było przedstawienie przebiegu twórczej adaptacji nauczycieli w pierwszych latach pracy zawodowej. Zagadnienie to jest aktualne i istotne nie tylko z punktu widzenia tej grupy zawodowej. Każdy ...
Wincenty Danek (1907-1976) : biografia nauczyciela
(2017-02-08)
Wincenty Danek urodził się 7 października 1907 r., w Krzeszowicach. W 1926 r. zapisał się na Wydział Filozoficzny
Uniwersytetu Jagiellońskiego, który ukończył w 1930 r. W 1934 r. otrzymał tytuł doktora. W latach 1931-1939 ...
Zapomniane (?) inspiracje dla wychowania
(2014)
This article is an attempt made to confront educational approaches presented by Plato, Aristotle, and Kant with modern educational system. By referring to the former educational ideas the author wanted to draw attention ...
Problems in didactic improvement of academic teachers
(Institute of Technology, Pedagogical University, Cracow, cop. 2006, 2006)
In this article the author tackles didactic problems in relation to academic teachers working in pedagogic colleges, and therefore responsible for educating future teachers. The goal of this article is to provide arguments ...
The requirements and opportunities for application of achievements in technology and computer science the school lessons
(Institute of Technology, Pedagogical University, Cracow, cop. 2006, 2006)
It is often said that technology and IT classes are unattractive and all attempts to solve the problem are limited to these two areas. In this paper I tried to point out that by expanding the range of the discussed subjects ...