Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej
View/ Open
Author:
Adamek, Irena
Szarota, Zofia
Żmijewska, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Adamek, Irena
Szarota, Zofia
Żmijewska, Ewa
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-847-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wartościrodzina i jej wartości
pedagogika wartości
dziecięce wartości
edukacja
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Poszukiwanie wartości rudymentarnych czy też summum bonum (wartości najwyższej)
nie było celem przedstawianego Czytelnikowi zbioru. Intencją redaktorek
tomu było zabranie głosu w interdyscyplinarnym dialogu dotyczącym aksjologicznych
uwarunkowań wychowania w różnych aspektach tego procesu, zarysowanie
aksjologicznych determinant uprawiania pedagogiki. Podstawową cechą wyróżniającą
pedagogikę spośród innych nauk nie jest jej niesłusznie, lecz często podkreślany
utylitaryzm, niekiedy sprowadzany wręcz do metodycznego rzemiosła nauczycieli,
a eksploracja problematyki aksjologicznej jako najważniejszej w intencyjnym
formowaniu (się) człowieka. Uniwersalia zdają się niestety być wypierane przez
pragmatyczną interpretację współczesnej rzeczywistości kulturowej, społecznej,
ekonomicznej, politycznej, także w kontekście sprawstwa wychowawczego.
Wartości – to pojęcie tyle podstawowe, ile nieustannie (re)definiowane.
Mówimy bowiem o wartościach względnych i absolutnych, wyższych i niższych.
Jednomyślnie stwierdzamy – wartości się przestrzega i strzeże; szanuje się je; są
immanentnym elementem transmisji pokoleniowej. Oznaczają coś, co – w sensie
absolutnym lub na gruncie danego zespołu poglądów – jest cenne i godne pożądania,
i co stanowi (winno stanowić) przedmiot szczególnej troski, aby być celem
ludzkich dążeń, a także regulatorem postępowania człowieka.
Książka, którą przedstawiamy, zbudowana została wokół pięciu kluczowych
zagadnień. Podjęta przez autorów problematyka zaowocowała interesującymi tekstami,
stanowiącymi rezultat zarówno rozważań teoretycznych, jak i analizy oraz
interpretacji badań empirycznych.
Część pierwsza, zatytułowana Transmisja wartości, obejmuje pięć rozdziałów
i stanowi – poprzez wskazanie różnorodnych sposobów i dróg przekazu wartości
– punkt wyjścia dla całości opracowania.
Tytuł części drugiej – Rodzina i jej wartości – precyzyjnie wskazuje na jej
zawartość. Mieszczą się w niej bowiem cztery rozdziały skoncentrowane na różnorodnych
aspektach funkcjonowania tego właśnie środowiska społecznego.
Część trzecia – Pedagogia wartości – mieści pięć tekstów, które zostały zogniskowane
wokół niezbywalnych – zdaniem autorów – elementów każdego działania,
podejmowanego przez refleksyjnego pedagoga.
Rozważania dotyczące zagadnienia obecności wartości w kreowaniu procesów
edukacyjnych (na różnych szczeblach) stanowią treść siedmiu rozdziałów składających
się na część czwartą, zatytułowaną Wartości a edukacja.
Dziecięce wartości to tytuł części piątej, złożonej z pięciu tekstów, poświęconych
empirycznej egzemplifikacji obecności wartości w życiu dziecka w wieku
przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Jawne i niejawne wartości rodziców a wartości ich dorosłych dzieci
Mudyń, Krzysztof (2013)Czy istnieją zależności między wartościami rodziców a ich dorosłych dzieci? Czy więcej zależności wiąże się z osobą ojca czy matki? Czy więcej zależności dotyczy córek czy synów? Czy dotyczą one wartości jawnych (deklarowanych) ... -
Narzędzia kulturowe w międzypokoleniowej transmisji wartości i zachowań
Lasota, Agnieszka (2013)Artykuł zwraca uwagę na rolę narzędzi kulturowych, takich jak umiejętności czy wartości, które zostały nabyte w trakcie rozwoju i przekazywane są następnym pokoleniom. Ukazuje różne kierunki (postfiguratywny, prefiguratywny) ...