Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPawłowska-Jaroń, Halinapl_PL
dc.date.accessioned2022-04-19T09:31:13Z
dc.date.available2022-04-19T09:31:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-83-7271-893-8
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/11052
dc.description.abstractPadaczka jest jedną z najstarszych chorób świata, chorobą o złożonej etiologii, w dużej części cechującą się pojawianiem się napadów padaczkowych. Padaczka jest jedną z najczęstszych chorób społecznych. Jest chorobą, wokół której nagromadziło się wiele mitów, modyfikujących sposób postrzegania przez społeczeństwo dotkniętych nią pacjentów. Poniższa publikacja jest efektem dwustronnych doświadczeń – rodzica i terapeuty, próbą spojrzenia na chorobę z trzech perspektyw: wspomnianych już rodziców, terapeutów i – dzięki odważnym refleksjom – również tych, który dotyczy najbardziej – młodych pacjentów, dzieci i młodzież. Jej założeniem jest ukazanie przetartej wspólnie drogi przez proces diagnozy, terapii, wychodzenia z choroby. Nie twierdzę, że pozycja zawiera wszystkie informacje, które dotyczą procesu chorobowego, mam jednak nadzieję, że choć w małym stopniu ułatwi rodzinom adaptację do nowej sytuacji, wywołanej postawioną diagnozą, terapeutom zaś uświadomi ogrom problemów i zagadnień, które powinny skupić ich uwagę podczas pracy z pacjentem z padaczką i – co równie ważne – z jego rodziną. W rozdziale pierwszym przedstawione zostały wybrane zagadnienia z zakresu budowy i funkcji układu nerwowego. Omówiono kolejno: neuron – podstawową jednostkę układu nerwowego, zarówno budulcową, jak i czynnościową, funkcjonalną organizację mózgowia, zaburzenia ujawniające się w przypadku uszkodzenia określonej okolicy kory mózgowej oraz asymetrię prawej i lewej półkuli mózgu. Rozdział drugi zawiera kompendium wiedzy o padaczce – od historii i ustaleń terminologicznych, poprzez rozpoznanie, klasyfikację napadów, diagnozę różnicową, po sposoby leczenia. Kolejne trzy rozdziały są prezentacją zagadnień związanych z padaczką z punktu widzenia rodzica, pacjenta i terapeuty. Pracę zamyka garść refleksji związanych z wychodzeniem z choroby. Refleksji terapeuty i rodzica towarzyszącego pacjentowi w walce z chorobą. Parafrazując słowa Jana Twardowskiego: „Kiedy Bóg zamyka drzwi zdrowia, otwiera okno Człowieczeństwa”…pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 704pl_PL
dc.subjectpadaczkapl_PL
dc.subjectdziecipl_PL
dc.subjectrodzicepl_PL
dc.subjectterapeucipl_PL
dc.titlePadaczka w relacji: pacjent - rodzic - terapeutapl_PL
dc.title.alternativeEpilepsy in the patient – parent – therapist relationen_EN
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord