• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osoba ucznia w świadomości studentów polonistyki. O związku literaturoznawstwa z dydaktyką

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 725 (31.56MB)
Autor:
Łazarska, Danuta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-927-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
literaturoznawstwo
dydaktyka
relacje nauczyciel-uczeń
Data: 2015
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejsza książka składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale 1. przedstawiam namysł nad celami kształcenia przyszłych polonistów, ukierunkowanymi na człowieka, także ucznia. Zarysowuję tym samym koncepcję kształcenia nauczycieli, pożądany i zaprojektowany w procesie polonistycznej edukacji uniwersyteckiej ich wizerunek w świetle wybranych stanowisk polonistów międzywojennych i znawców współczesnych. W rozdziale 2. prezentuję nurty refleksji nad postrzeganiem osoby ucznia. Wychodzę od zasygnalizowania wybranych punktów widzenia specjalistów z lat 20. i 30. minionego stulecia. Ukazuję różne sposoby pojmowania przez nich wychowanka oraz jego udziału i miejsca w czasie lekcji na tle dominujących wówczas metodologii badań literackich oraz nowych kierunków w psychologii i pedagogice. Następnie piszę o znaczeniu teorii Romana Ingardena dla metodologii zorientowanych w latach 70. XX wieku na odbiorcę literatury i przechodzę do nowoczesnych sposobów postrzegania ucznia. Studencki sposób postrzegania i definiowania nastolatka – jako człowieka i jako odbiorcy literatury oraz rozumienia formuły „spotkania z Innym”, ujmowania i opisywania relacji osobowych, zachodzących w toku lekcji literatury przedstawiam w rozdziale 3. W rozdziale 4. koncentruję uwagę na roli studiów nad literaturą w procesie odkrywania przez studenta samego siebie i osoby ucznia. Piszę w nim o znaczeniu wybranych zagadnień literaturoznawczych dla przedmiotowej kwestii. Tym samym sięgam do różnych odmian antropologii literatury, krytyki etycznej i interpretacji hermeneutycznej. Tę część rozprawy zamykają wnioski badawcze na temat tego, czym okazała się literatura i jej funkcje dla słuchaczy z grupy S w wymiarze osobistym, naukowym i zawodowym. W centrum zaś rozdziału 5. sytuuję ucznia. Dlatego w tej części pracy zamieszczam wnioski z badań nad nieukierunkowanym spotkaniem dzieci i młodzieży z utworami: Andersena, Mrożka i Wilde’a. Na podstawie analizy zebranego materiału wydzielam trzy antropologiczne kategorie szkolnego odbioru tekstów autorstwa wymienionych tu pisarzy. W zamykającym rozważania rozdziale 6. prezentuję koncepcję badań eksperymentalnych, przeprowadzonych wśród słuchaczy z grupy ES. W rezultacie wyodrębniam trzy strategie studenckiego spotkania z nastolatkami: kontrolno- oceniającą, antropologiczno-etyczną i intrapersonalną. Wydzielenie dwóch ostatnich – jako najbardziej pożądanych w procesie otwierania przyszłych polonistów na ucznia – było uwarunkowane kontekstualnym kontaktem słuchaczy ze świadectwami szkolnego odbioru literatury.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11107
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image