Osoba ucznia w świadomości studentów polonistyki. O związku literaturoznawstwa z dydaktyką
View/ Open
Author:
Łazarska, Danuta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-927-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
literaturoznawstwodydaktyka
relacje nauczyciel-uczeń
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza książka składa się z sześciu rozdziałów. W rozdziale 1. przedstawiam namysł nad celami kształcenia
przyszłych polonistów, ukierunkowanymi na człowieka, także ucznia. Zarysowuję tym samym koncepcję kształcenia
nauczycieli, pożądany i zaprojektowany w procesie polonistycznej edukacji uniwersyteckiej ich wizerunek w świetle
wybranych stanowisk polonistów międzywojennych i znawców współczesnych.
W rozdziale 2. prezentuję nurty refleksji nad postrzeganiem osoby ucznia. Wychodzę od zasygnalizowania wybranych
punktów widzenia specjalistów z lat 20. i 30. minionego stulecia. Ukazuję różne sposoby pojmowania przez nich
wychowanka oraz jego udziału i miejsca w czasie lekcji na tle dominujących wówczas metodologii badań literackich
oraz nowych kierunków w psychologii i pedagogice. Następnie piszę o znaczeniu teorii Romana Ingardena dla
metodologii zorientowanych w latach 70. XX wieku na odbiorcę literatury i przechodzę do nowoczesnych sposobów
postrzegania ucznia.
Studencki sposób postrzegania i definiowania nastolatka – jako człowieka i jako odbiorcy literatury oraz rozumienia
formuły „spotkania z Innym”, ujmowania i opisywania relacji osobowych, zachodzących w toku lekcji literatury
przedstawiam w rozdziale 3.
W rozdziale 4. koncentruję uwagę na roli studiów nad literaturą w procesie odkrywania przez studenta samego siebie
i osoby ucznia. Piszę w nim o znaczeniu wybranych zagadnień literaturoznawczych dla przedmiotowej kwestii. Tym
samym sięgam do różnych odmian antropologii literatury, krytyki etycznej i interpretacji hermeneutycznej. Tę część
rozprawy zamykają wnioski badawcze na temat tego, czym okazała się literatura i jej funkcje dla słuchaczy z grupy S
w wymiarze osobistym, naukowym i zawodowym.
W centrum zaś rozdziału 5. sytuuję ucznia. Dlatego w tej części pracy zamieszczam wnioski z badań nad
nieukierunkowanym spotkaniem dzieci i młodzieży z utworami: Andersena, Mrożka i Wilde’a. Na podstawie analizy
zebranego materiału wydzielam trzy antropologiczne kategorie szkolnego odbioru tekstów autorstwa wymienionych tu
pisarzy.
W zamykającym rozważania rozdziale 6. prezentuję koncepcję badań eksperymentalnych, przeprowadzonych wśród
słuchaczy z grupy ES. W rezultacie wyodrębniam trzy strategie studenckiego spotkania z nastolatkami: kontrolno-
oceniającą, antropologiczno-etyczną i intrapersonalną. Wydzielenie dwóch ostatnich – jako najbardziej pożądanych w
procesie otwierania przyszłych polonistów na ucznia – było uwarunkowane kontekstualnym kontaktem słuchaczy ze
świadectwami szkolnego odbioru literatury.