• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetencje leksykalne uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce i na Litwie (studium statystyczno-kognitywne)

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 800 (3.467Mb)
PM800 - Aneks (107.9Mb)
Author:
Vaškevìč-Buś, Jovita
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-071-3
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
słownictwo
językoznawstwo
kompetencje leksykalne uczniów
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Monografia składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym próbuję przedstawić genezę oraz definicje takich pojęć kluczowych, jak język, kultura. Przedstawiam w nim również poglądy polskich, rosyjskich i litewskich badaczy językowego obrazu świata. Rozdział drugi poświęcony jest prezentacji metodologicznych podstaw podjętych przeze mnie badań. Ukazuję w nim problematykę pracy, cele oraz wykorzystane metody badawcze (między innymi statystyczne i analizy semantycznej tekstów). W rozdziale trzecim dokonuję charakterystyki ilościowej słownictwa tekstów mówionych i pisanych uczniów szkół wileńskich i krakowskich. Przedstawiam w nim rozkład statystyczny wszystkich części mowy w słowniku i tekście. Omawiam także bogactwo słownikowe tekstów, czyli udział wyrazów o niskiej frekwencji (hapaks legomena, dis legomena i tris legomena). Udowodniono bowiem, że im więcej tego słownictwa, tym tekst jest bogatszy i bardziej oryginalny. Wnioski na ten temat formułuję po ustaleniu wskaźników. Uwzględniam również słownictwo najczęstsze, częste i rzadkie. Prezentuję listę najczęstszych wyrazów w tekstach mówionych i pisanych dzieci wileńskich i krakowskich. Otrzymane wyniki porównuję między sobą oraz z innymi obliczeniami dla języka mówionego i pisanego dzieci w tym samym wieku. W rozdziale czwartym, najobszerniejszym, prezentuję najbardziej typowe wyrazy tematyczne i kluczowe, autosemantyczne (rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki, przysłówki) oraz gramatyczne (zaimki, przyimki, spójniki, partykuły, liczebniki), wyekscerpowane z tekstów mówionych i pisanych obu grup badawczych. Dokonuję tu również analizy semantycznej tych wyrazów na tle szerokiego kontekstu ilustrującego sposób ich użycia w czynnym języku mówionym i pisanym dziewięciolatków z Wilna i Krakowa. Książkę zamykają uwagi końcowe, łączące metodologię statystyczną (obliczenia ukazujące wzajemne stosunki między słownikiem a tekstem określonej długości) z psycholingwistyką (stan słownika dzieci) i socjolingwistyką (wpływ uwarunkowania środowiskowego na rozwój słownictwa). Źródłowym i bibliograficznym dopełnieniem monografii są Bibliografia oraz Aneks.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11218
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image