Instytucja profesury zwyczajnej w polskim państwowym szkolnictwie akademickim w latach 1920–1939
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jastrzębski, Jarosław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-078-2
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
profesuraszkolnictwo wyższe
nauczyciele akademiccy
status prawny
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Tytuł niniejszej rozprawy: Instytucja profesury zwyczajnej w polskim państwowym szkolnictwie akademickim w latach
1920-1939, jednoznacznie wskazuje pytanie badawcze, na które stanowi ona odpowiedź. Celem tej pracy jest bowiem
przedstawienie profesury zwyczajnej jako instytucji prawnej, umiejscowionej w strukturze organizacyjnej państwowych
szkół akademickich, ale stanowiącej też w pewnym sensie część administracji państwowej, nie tylko z powodów
własnościowych, lecz także ze względu na traktowanie przez ówczesne prawo polskie profesorów tych uczelni jako
funkcjonariuszy państwowych, z wieloma istotnymi tego konsekwencjami. Ponadto pogląd, że szkolnictwo wyższe i jego
instytucje wchodzą w zakres zainteresowań administracji jako dyscypliny naukowej znajduje oparcie w stanowisku
wielu jej czołowych przedstawicieli.
Jak wynika z powyższego, monografia ta jest przede wszystkim pracą z zakresu historii administracji i historii
prawa. Poza wypełnieniem niewątpliwej i zarazem wyjątkowo istotnej luki badawczej zasadniczy jej cel stanowi
dostarczenie usystematyzowanego materiału porównawczego dla potrzeb różnych dyscyplin naukowych, przede wszystkim
administracji i prawa, ale, jak mam nadzieję, również zarządzania, historii, ekonomii, a w jakichś drobniejszych
aspektach może nawet socjologii, pedagogiki i psychologu. Uważam, że analiza przeszłości może w istotny sposób
przyczynić się do tworzenia przyszłości, jeżeli nawet nie poprzez dostarczanie gotowych lub sprawdzonych rozwiązań,
choć i to od czasu do czasu jest możliwe, to przynajmniej pozwalając uniknąć błędów popełnionych w przeszłości. A
już z pewnością powinna ona także pobudzić wyobraźnię do rozwiązywania problemów całkiem nowych, nieznanych
wcześniej.
Praca niniejsza ma charakter pionierski w tym znaczeniu, że jak dotąd nie powstało inne opracowanie monograficzne
analizujące zagadnienie instytucji profesury zwyczajnej okresu międzywojennego w naszym kraju w ogólności, a w
odniesieniu do zagadnień instytucjonalno-prawnych w szczególności. Jest ona owocem moich wieloletnich badań nad
systemem szkolnictwa akademickiego II Rzeczypospolitej. Wyniki ich poszczególnych faz opublikowane zostały jak
dotąd w 2 książkach i 24 artykułach naukowych. Ta monografia stanowi niejako zamknięcie kolejnego ich etapu, ale
zarazem świadczy o kontynuacji założonego przeze mnie przed laty programu badawczego.
Książka została podzielona pod względem merytorycznym na dziewięć rozdziałów. W rozdziale I przedstawiono ogólne
informacje o szkolnictwie akademickim Drugiej Rzeczypospolitej. W rozdziale II umiejscowiono funkcję profesora
zwyczajnego pośród uczelnianych funkcji naukowo-dydaktycznych. W rozdziale III omówiono kluczową dla tematu
instytucję katedry profesorskiej. Kolejne trzy rozdziały (IV-VI) zawierają opis zawiązania stosunku służbowego,
obowiązków i ograniczeń służbowych, odpowiedzialności dyscyplinarnej, delegacji krajowych i zagranicznych oraz
przesiedleń służbowych. Rozdział VII dotyczy kwestii uposażeniowych i szeroko rozumianych przywilejów socjalnych.
W rozdziale VIII opisano rozwiązanie stosunku służbowego, a w IX zagadnienie emerytur profesorskich.