• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 587 (17.52Mb)
Author:
Kurowska, Barbara
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-664-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dzieci
przedszkole
dysleksja
Date: 2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy zawiera teoretyczne rozważania poświęcone pojęciom 'dysleksja' i 'ryzyko dysleksji'. Przedstawiłam w nim historyczny rys rozwoju zainteresowań problematyką dysleksji, poglądy dotyczące przyczyn jej powstawania, poparte wynikami badań naukowych prowadzonych w tym zakresie. Scharakteryzowałam też zjawisko ryzyka dysleksji; koncentrując się na jego symptomach i etiologii. W rozdziale drugim zawarłam charakterystykę poszczególnych funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych, których prawidłowy poziom warunkuje naukę czytania i pisania. Zestawiłam symptomy świadczące o zaburzeniach w obrębie powyższych funkcji, będące równocześnie objawami ryzyka dysleksji. Omówiłam pokrótce problem specjalizacji półkul mózgowych i organizacji języka oraz poglądy na temat związku zaburzeń kształtowania się dominacji stronnej z problemami w nauce czytania i pisania. Wiele uwagi poświęciłam zagadnieniu gotowości szkolnej i charakterystyce dziecka dojrzałego do podjęcia nauki. w rozdziale trzecim przedstawiłam metodologiczne podstawy badań własnych: metody, techniki i narzędzia badawcze oraz dobór grupy badawczej. Dokładnie scharakteryzowałam zastosowane narzędzie badawcze - test umiejętności. Rozdział czwarty poświęciłam omówieniu wyników przeprowadzonych badań poziomu rozwoju funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych dzieci pięcioletnich oraz opanowania przez nie podsystemu fonetyczno- fonologicznego. Pokazałam związki i zależności pomiędzy poziomem tych sprawności a gotowością dzieci pięcioletnich do podjęcia nauki czytania i pisania. Przedstawiłam także praktyczne propozycje terapeutyczne w pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym. Książka adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego oraz wszystkich zainteresowanych problematyką ryzyka dysleksji i udzielaniem wczesnej pomocy dziecku zagrożonemu niepowodzeniami w nauce czytania i pisania.
URI
http://hdl.handle.net/11716/119
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image