Dziecko ryzyka dysleksji w przedszkolu
View/ Open
Author:
Kurowska, Barbara
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-664-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dzieciprzedszkole
dysleksja
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Praca składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy zawiera teoretyczne rozważania poświęcone pojęciom 'dysleksja' i 'ryzyko dysleksji'. Przedstawiłam w nim historyczny rys rozwoju zainteresowań problematyką dysleksji, poglądy dotyczące przyczyn jej powstawania, poparte wynikami badań naukowych prowadzonych w tym zakresie. Scharakteryzowałam też zjawisko ryzyka dysleksji; koncentrując się na jego symptomach i etiologii. W rozdziale drugim zawarłam charakterystykę poszczególnych funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych, których prawidłowy poziom warunkuje naukę czytania i pisania. Zestawiłam symptomy świadczące o zaburzeniach w obrębie powyższych funkcji, będące równocześnie objawami ryzyka dysleksji. Omówiłam pokrótce problem specjalizacji półkul mózgowych i organizacji języka oraz poglądy na temat związku zaburzeń kształtowania się dominacji stronnej z problemami w nauce czytania i pisania. Wiele uwagi poświęciłam zagadnieniu gotowości szkolnej i charakterystyce dziecka dojrzałego do podjęcia nauki. w rozdziale trzecim przedstawiłam metodologiczne podstawy badań własnych: metody, techniki i narzędzia badawcze oraz dobór grupy badawczej. Dokładnie scharakteryzowałam zastosowane narzędzie badawcze - test umiejętności. Rozdział czwarty poświęciłam omówieniu wyników przeprowadzonych badań poziomu rozwoju funkcji spostrzeżeniowych i motorycznych dzieci pięcioletnich oraz opanowania przez nie podsystemu fonetyczno- fonologicznego. Pokazałam związki i zależności pomiędzy poziomem tych sprawności a gotowością dzieci pięcioletnich do podjęcia nauki czytania i pisania. Przedstawiłam także praktyczne propozycje terapeutyczne w pracy z dziećmi o nieharmonijnym rozwoju psychoruchowym. Książka adresowana jest do studentów kierunków pedagogicznych, nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczania zintegrowanego oraz wszystkich zainteresowanych problematyką ryzyka dysleksji i udzielaniem wczesnej pomocy dziecku zagrożonemu niepowodzeniami w nauce czytania i pisania.