Portraits de femmes dans la prose narrative de Jules Barbey D'Aurevilly
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Mitera, Ewelina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-601-2
978-83-8084-602-9 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: fr
Słowa kluczowe:
Jules Barbey d'Aurevillyportrety kobiece w utworach
twórczość Julesa Barbeya d’Aurevilly’ego
portrety fizyczne i psychologiczne
kobiety w literaturze
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Niniejsza monografia traktuje o sposobie budowania portretów
kobiecych w utworach narracyjnych Julesa Barbeya d’Aurevilly’ego
na podstawie bogatego zbioru dzieł tego dziewiętnastowiecznego
pisarza, nowelisty, eseisty, poety, dziennikarza, czy
wreszcie krytyka literackiego. Poprzez ukazanie wizerunku fizycznego
oraz psychologicznego pierwszoplanowych postaci kobiecych,
praca ma również za zadanie przedstawienie osoby Barbeya
d’Aurevilly’ego jako wybitnego portrecisty dwóch rodzajów
charakterów kobiecych: natury anielskiej i demonicznej swoich
bohaterek. Na monografię składają się cztery główne rozdziały.
Wstęp do niej tworzy ogólna charakterystyka portretu literackiego
ujmująca wielość definicji portretu, jego główne rodzaje,
założenia oraz rolę, jaką odgrywa on w tekście literackim.
W części pierwszej zostaje naszkicowana charakterystyka
twórczości Julesa Barbeya d’Aurevilly’ego, co pozwala stworzyć
odpowiednie tło dla podejmowanej problematyki. Przedstawione
zostają tu również zagadnienia dotyczące kompozycji
i narracji w utworach oraz te odnoszące się do imion i nazwisk
bohaterek celem pochylenia się nad sensem, wymową oraz istotą
onomastyki w budowaniu wizerunku fizycznego i psychologicznego
heroin świętych i diabelskich.
Następna część monografii obejmuje portret fizyczny bohaterek
Barbeya d’Aurevilly’ego, wzbogacony o znaczenie i kod ich
ubioru. Fragment ten podejmuje zatem analizę sposobu traktowania
przez pisarza cech charakterystycznych twarzy, spojrzenia,
wyglądu czy też części ciała kobiet seraficznych i szatańskich.
W tej części zostają również przywołane i omówione atrybuty
odnoszące się do ubioru, a mające swój niekwestionowany udział
w tworzeniu portretu protagonistek.
W końcowym fragmencie drugiego rozdziału niniejsza praca
traktuje o związku między portretem fizycznym a psychologicznym,
co umożliwia zbudowanie adekwatnego kontekstu dla
rozważań zawartych w trzecim rozdziale pracy, a poświęconych
opisowi charakterów i umysłu postaci pierwszoplanowych Barbeya
d’Aurevilly’ego. Na kartach tego fragmentu zaprezentowane
zostają dwie sprzeczne natury enigmatycznych bohaterek
dzieł pisarza: Anioła i Diabła. Antagonizm ten zajmuje bowiem
kluczowe miejsce w twórczości tego kontrowersyjnego architekta
portretu.
Praca zakończona jest przybliżeniem różnych funkcji portretu
w prozie Barbeya d’Aurevilly’ego. Tematyka ta jest impulsem
do refleksji i próby odpowiedzi na pytanie, czy portret
tworzony w dziełach tego nieprzeciętnego i utalentowanego
autora pozostaje jedynie elementem dekoracyjnym tekstu, czy
raczej stanowi integralną część tworzącą tożsamość postaci. Koncepcja
ta pozwala także na uchwycenie taktyki pisarskiej Barbeya
d’Aurevilly’ego w sposobie kreowania wizerunku fizycznego oraz
psychologicznego bohaterek pierwszego planu.