Endecja na uchodźstwie. Myśl polityczna Stronnictwa Narodowego w latach 1945-1990
View/ Open
Author:
Kilian, Stanisław
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-750-7
978-83-8084-751-4 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Narodowa Demokracjaendecja
Stronnictwo Narodowe
1945-1990
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem badawczym niniejszej pracy jest analiza czynników kształtujących
styl myślenia politycznego emigracyjnych narodowców – członków
SN, publicystów „Myśli Polskiej” – grupy ideowej reprezentującej
pierwsze pokolenie Polski Odrodzonej. Z racji miejsca zajmowanego
w historii najnowszej pokolenie to można określić mianem „pokolenia
walki”, motyw walki znamionował bowiem najważniejsze etapy jego
drogi życiowej. Widać go już w latach szkolnych w batalii o przywrócenie
narodowego charakteru szkolnictwa, potem w czasie studiów i na
froncie wojny z bolszewikami, następnie na frontach II wojny światowej,
a w końcu na uchodźstwie w warunkach zimnowojennej rywalizacji
i na linii walki z reżimem warszawskim. Niezależnie od doświadczenia
walki czynnikiem kształtującym charakter ideowy narodowców było
odczuwanie obowiązku wdzięczności wobec minionych pokoleń za
odziedziczony w spadku dorobek myśli społecznej i politycznej, który
stał się kamieniem węgielnym w budowaniu tożsamości ideowej. Zadaniem
pokolenia emigracyjnych narodowców było ubogacenie tego
dorobku własną myślą, aby w unowocześnionej postaci przekazać go
następnym pokoleniom. Ograniczały to jednak warunki emigracji:
narodowcy, oderwani od życia krajowego, utracili kontakt z pokoleniem
„budowniczych Polski Ludowej”; nie byli też przygotowani do przekazania
własnego dorobku pokoleniu Solidarności. Zrezygnowali z pracy
ideowo-programowej, bo nie to było celem ich działania. Zadaniem
emigracyjnej społeczności narodowców była petryfikacja historycznego
kształtu myśli politycznej, nie podjęli więc próby jej uwspółcześnienia
pod kątem wyzwań rozwoju cywilizacyjnego; nie poddali weryfikacji
jej sfery etycznej w konfrontacji z ideami wolnościowymi i hasłami
masowych ruchów społecznych, które od lat 60. kształtowały charakter
życia społecznego państw zachodnich. Narodowcy stali na stanowisku,
że historyczne zasady dotyczące organizacji życia społecznego, sprawdzone
w warunkach Odrodzonej Polski, nie straciły aktualności, mają
ponadczasowy charakter i nie poddają się wahaniom czy koniunkturalnym
postulatom adaptacji do nowych warunków. W historii narodowej
odnajdywali sprawdzony punkt oparcia dla współczesnej, emigracyjnej
działalności motywowanej ideą odzyskania „pełnej suwerenności”
i uwolnienia narodu spod presji ideologicznej, „sowieckiego jarzma
niewoli”. Upatrując analogii między stanem niewoli narodowej okresu
zaborów a skrępowaniem wolności i życia społecznego powojennej
Polski – „niewoli sowieckiej” – bezkrytycznie przenosili do współczesnych
warunków rozwiązania z odległej przeszłości.