Powszechna edukacja architektoniczna. Doświadczenia polskie i kształcenie incydentalne
View/ Open
Author:
Wantuch-Matla, Dorota
Martyka, Anna
Ruchlewicz-Dzianach, Agata
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-512-1
978-83-8084-513-8 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
architekturaedukacja architektoniczna
formy edukacji architektonicznej
Date: 2021
Metadata
Show full item recordDescription:
Publikacja współfinansowana przez Politechnikę Rzeszowską im. Ignacego Łukasiewicza. Główny Sponsor: Mazowiecka Okręgowa Izba Architektów RP. Patronat: Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki.Abstract
Niniejsza publikacja jest kontynuacją i zarazem rozwinięciem wcześniejszego
opracowania pt. „Powszechna edukacja architektoniczna. Ewolucja idei
i doświadczenia zagraniczne” (Wantuch-Matla, Martyka, 2020), w którym zaprezentowano
historię rozwoju edukacji architektonicznej na przykładzie kilkunastu
państw europejskich. Co istotne, szczegółowo tam opisane cele, zakresy i założenia
oraz cały aparat badawczy i pojęciowy stały się również podstawą dla prac badawczych
i ich rezultatów przedstawionych w niniejszej monografii.
Pierwszy rozdział książki został poświęcony tematowi edukacji architektonicznej
w Polsce – od jej początków po współczesność. Badaniami objęto polskie
inicjatywy i działania podejmowane po przełomowym 1989 roku. Był to nie tylko
czas transformacji ustrojowej w Polsce, ale też rok, w którym zorganizowano jedne
z pierwszych warsztatów projektowych dla dzieci pt. „Dom w mieście”. Zostały
one przygotowane w ramach III Międzynarodowego Biennale Architektury
w Krakowie przez Annę Palej i Grażynę Schneider-Skalską z Wydziału Architektury
Politechniki Krakowskiej, przy wsparciu General Education Group działającej
w strukturach Royal Institute of British Architects (RIBA).
W drugim rozdziale zaprezentowano zróżnicowane formy edukacji architektonicznej,
zwanej incydentalną, niezwiązane z systemem edukacyjnym
i skierowane do osób w różnym wieku, w wielu przypadkach odbywające się
w ramach włączania mieszkańców miast w procesy partycypacji społecznej. Zarysowane
tło historyczne, przedstawienie polskiej sytuacji w kontekście zagranicznych
przykładów opisanych we wspomnianej już książce pt. „Powszechna
edukacja architektoniczna. Ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne”, a ponadto
rozwinięcie wątku nieformalnych działań edukacyjnych miały na celu
nakreślenie szerszego obrazu obecnej kondycji kształcenia architektonicznego
w naszym kraju. Chodziło także o to, by na obecną sytuację edukacji architektonicznej
w Polsce spojrzeć nie jak na rodzaj stop-klatki, uchwyconej tu i teraz,
ale jak na proces, który postępuje z różną dynamiką – raz szybciej, raz wolniej,
a którego wzloty i upadki warto zauważyć i skojarzyć z innymi, zupełnie niearchitektonicznymi
czynnikami.
Ostatni rozdział książki stanowi próbę podsumowania zgromadzonej wiedzy,
a także diagnozy bieżącej sytuacji oraz identyfikacji zarówno głównych, aktualnych
wyzwań powszechnej edukacji architektonicznej w Polsce, jak i potencjalnych
barier, które mogą wpływać na hamowanie jej dalszego rozwoju. Uzupełnieniem
opracowania są aneks, w którym zawarto kwestionariusze z badań eksploracyjnych,
bibliografia wraz ze stronami internetowymi, a także spis ilustracji i tabel.