• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Programowanie języka w terapii logopedycznej na przykładzie rozwoju języka dzieci niesłyszących

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 801 (7.352MB)
Autor:
Orłowska-Popek, Zdzisława
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-072-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
język
rola języka w rozwoju dziecka
osoby niesłyszące
dzieci niesłyszące
logopedia dla dzieci
zaburzenia mowy u dzieci
uszkodzenia słuchu
dwujęzyczność
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Kilkanaście ostatnich lat to czas bardzo dynamicznych zmian zarówno w diagnostyce, jak i terapii dzieci z uszkodzeniami słuchu. Istniejący w Polsce od 2002 roku program powszechnych przesiewowych badań słuchu, przeprowadzanych zaraz po urodzeniu oraz upowszechnienie możliwości wszczepienia implantu ślimakowego to fakty, które zmieniły rzeczywistość zarówno niesłyszących dzieci, jak i ich rodziców. Dzięki badaniom przesiewowym opieką zostają otoczone także dzieci, których wynik badania był prawidłowy, ale istnieją czynniki wskazujące na ryzyko wystąpienia wady słuchu w późniejszym czasie. Zgodnie z założeniami programu, dziecko z podejrzeniem obustronnego niedosłuchu, powinno być zdiagnozowane najpóźniej do trzeciego miesiąca życia. W monografii zawarte zostały informacje na temat biologicznych podstaw nabywania języka ze szczególnym zwróceniem uwagi na odbiór i przetwarzanie informacji językowych, także w zależności od lateralizacji słuchowej w przypadku osób z uszkodzonym słuchem. Została podkreślona rola języka w rozwoju funkcji poznawczych małego dziecka, jak i budowaniu tożsamości i możliwości samorealizacji na różnych polach. W części empirycznej prezentuję biografie językowe dwóch grup moich uczniów. W pierwszej znaleźli się dorośli niesłyszący, którzy w większości zakończyli już etap edukacji szkolnej, zresztą ze znakomitymi wynikami i teraz mogą wypełniać różnorodne role społeczne, jakie przynosi im życie. Drugą grupę stanowią dzieci, które były diagnozowane w innych warunkach (dzięki badaniom przesiewowym bardzo wcześnie) i zostały objęte terapią także zdecydowanie szybciej niż osoby z pierwszej grupy. Są to dzieci, które kończą w tej chwili przedszkole albo szkołę podstawową i dzięki językowi, który budowały na zajęciach terapeutycznych prowadzonych z wykorzystaniem techniki programowania języka mogą samodzielnie, tak jak słyszący, zdobywać wiedzę. W tej części prezentuję też informacje dotyczące systemowych oddziaływań stosowanych w przypadku dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, którymi terapeuci mogą posługiwać się dzięki doświadczeniu w pracy z niesłyszącymi. Ostatnią część pracy stanowi opis realizacji programu budowania systemu językowego także z pomocą programu intencjonalno-pojęciowego. Są to propozycje oddziaływań terapeutycznych, z których mogą skorzystać terapeuci, nauczyciele i rodzice dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej, nie tylko z uszkodzonym słuchem, również Polacy za granicą, wychowujący dzieci w dwujęzyczności.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12662
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image