• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spotkanie z art brut

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 812 (4.222MB)
Autor:
Lubińska-Kościółek, Elżbieta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-089-8
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
art brut
osoby z niepełnosprawnością
niepełnosprawność intelektualna
fenomenografia
metoda badań
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejsza książka jest raczej próbą spojrzenia na pewne aspekty art brut z perspektywy pedagoga specjalnego i miłośnika sztuki zarazem, i rozważenie, jakie z wyłaniającego się obszaru znaczeń nadawanych art brut mogą płynąć konsekwencje dla kreowania obrazu człowieka z niepełnosprawnością, zwłaszcza intelektualną, w społeczeństwie. Publikacja ta jest także (w zamyśle) komplementarna w stosunku do planowanej rozprawy poświęconej twórcom i twórczości art brut, rozpatrywanej już jednak z punktu widzenia Innego, którego prace zyskały społeczne uznanie. Monografia składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym zaprezentowałam w zarysie zjawisko art brut, jak również stosowaną aktualnie terminologię. W tej części opracowania znajdują się ponadto rozważania dotyczące uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w kulturze oraz zagadnienia twórczości i transgresji jako kontekstu do rozważań nad art brut. Drugi rozdział zawiera omówienie fenomenografii jako metody badawczej, jak również celu i problematyki badań. W trzecim rozdziale, odwołując się do założeń fenomenografii, dokonałam prezentacji materiału empirycznego i opisałam przypisywane art brut podstawowe kategorie znaczeniowe, które wyodrębnione zostały w trakcie badań. Przeprowadzone analizy umożliwiły także rozważenie znaczeń, jakie badani nadawali niepełnosprawności intelektualnej w kontekście relacji twórca – proces twórczy – dzieło. W załączniku zamieściłam krótkie noty o polskich twórcach art brut, których nazwiska zostały przywołane w tekście. Tę prezentację ograniczyłam do sylwetek osób z niepełnosprawnością intelektualną, nie po to jednak, by uwypuklić znaczenie samej niepełnosprawności, lecz by uzmysłowić, że najpiękniejsze przejawy twórczości człowieka mogą ujawnić się w sposób nieoczekiwany. Dzięki swoim pracom artyści są znani nie tylko w Polsce, lecz również w świecie, choć na co dzień ich życie związane jest (lub było) z domami pomocy społecznej, czy też warsztatami terapii zajęciowej. Wielu pozostaje w swoich miejscach zamieszkania, bez szansy na aktywność zawodową, ale ze swoją wielką pasją, zabezpieczającą ich tożsamość i sens istnienia.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12692
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image