dc.description.abstract | Niniejsza książka jest raczej próbą spojrzenia na pewne aspekty art
brut z perspektywy pedagoga specjalnego i miłośnika sztuki zarazem,
i rozważenie, jakie z wyłaniającego się obszaru znaczeń nadawanych
art brut mogą płynąć konsekwencje dla kreowania obrazu człowieka
z niepełnosprawnością, zwłaszcza intelektualną, w społeczeństwie.
Publikacja ta jest także (w zamyśle) komplementarna w stosunku do
planowanej rozprawy poświęconej twórcom i twórczości art brut, rozpatrywanej
już jednak z punktu widzenia Innego, którego prace zyskały
społeczne uznanie.
Monografia składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym zaprezentowałam
w zarysie zjawisko art brut, jak również stosowaną aktualnie
terminologię. W tej części opracowania znajdują się ponadto rozważania
dotyczące uczestnictwa osób z niepełnosprawnością w kulturze
oraz zagadnienia twórczości i transgresji jako kontekstu do rozważań
nad art brut.
Drugi rozdział zawiera omówienie fenomenografii jako metody badawczej,
jak również celu i problematyki badań.
W trzecim rozdziale, odwołując się do założeń fenomenografii, dokonałam
prezentacji materiału empirycznego i opisałam przypisywane
art brut podstawowe kategorie znaczeniowe, które wyodrębnione
zostały w trakcie badań. Przeprowadzone analizy umożliwiły także
rozważenie znaczeń, jakie badani nadawali niepełnosprawności intelektualnej
w kontekście relacji twórca – proces twórczy – dzieło.
W załączniku zamieściłam krótkie noty o polskich twórcach art
brut, których nazwiska zostały przywołane w tekście. Tę prezentację
ograniczyłam do sylwetek osób z niepełnosprawnością intelektualną,
nie po to jednak, by uwypuklić znaczenie samej niepełnosprawności,
lecz by uzmysłowić, że najpiękniejsze przejawy twórczości człowieka
mogą ujawnić się w sposób nieoczekiwany. Dzięki swoim pracom artyści
są znani nie tylko w Polsce, lecz również w świecie, choć na co dzień
ich życie związane jest (lub było) z domami pomocy społecznej, czy
też warsztatami terapii zajęciowej. Wielu pozostaje w swoich miejscach
zamieszkania, bez szansy na aktywność zawodową, ale ze swoją wielką
pasją, zabezpieczającą ich tożsamość i sens istnienia. | pl |