• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osoby niepełnosprawne w drodze do aktywności zawodowej

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 811 (2.019Mb)
Author:
Sobocha, Ewelina
Kwitok, Agnieszka
Bombińska-Domżał, Anna
Zawidniak, Nina
Aondo-Akaa, Grażyna
Pająk, Katarzyna
Kobus-Ostrowska, Dorota
Oleszczak, Ewa
Gocał, Maria
Wolski, Andrzej
Dyduch, Ewa
Łaskawiec, Jagoda
Sikorski, Rafał W.
Żurowski, Marcin
Kasprzycki, Piotr
Pisarek, Arkadiusz
Rachel, Małgorzata
Stankiewicz, Przemysław
Śliwińska, Marta
Zdzieszek, Paulina
Dyląg-Rydzewska, Katarzyna
Szczypczyk, Marcin
Bałtowska-Jucha, Marzena
Šulovská, Monika
Pavlis, Peter
Fryszkiewicz, Marzena
Grzybek, Paweł
Łętocha, Monika
Tikhonov, Andrey
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Wolska, Danuta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-086-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, en
Subject:
osoby niepełnosprawne
aktywność zawodowa
zatrudnianie osób niepełnosprawnych
rynek pracy
Date: 2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Dorosłe życie dla każdego człowieka stanowi wyzwanie. Być dorosłym oznacza „zdobyć mądrość i umiejętności, pozwalające nam otrzymać to, co chcemy, w granicach nakładanych na nas przez rzeczywistość uszczuplonych sił, ograniczonej wolności” (Viorst, 1996: 176). Stawanie się dorosłym to powolny i stopniowy proces, bowiem dorosłość to nie tylko fakt metrykalny, lecz przede wszystkim proces rozwojowy związany z osiąganiem kolejnych poziomów dojrzałości – biologicznej i społecznej oraz uczuciowej. Człowiek, wkraczając w tę fazę, ma już za sobą gwałtowne zmiany prowadzące do dojrzałości w sferze biologicznej i społecznej. Sprawność intelektualna i fizyczna umożliwia mu samodzielne podejmowanie i wypełnianie nowych zadań i ról społecznych (Harwas-Napierała, Trempała, 2004). Przygotowanie osób z niepełnosprawnością do wejścia w tę fazę życia to zadanie, które realizowane jest w ciągu całego ich życia przez placówki edukacyjne i dom rodzinny. Obejmuje wypracowanie umiejętności koniecznych do podjęcia ról i zadań realizowanych pomiędzy 17. a 60. rokiem życia przez człowieka dorosłego. Jednym z takich zadań jest podjęcie pracy i realizowanie się w roli pracownika. Chociaż od wielu lat podejmowano próby zatrudniania osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy, liczba niepełnosprawnych pracowników była niewielka. W roku 2012 dla osób niepełnosprawnych współczynnik aktywności zawodowej wynosił 28%, wskaźnik zatrudnienia 23,2%, a stopa bezrobocia 17,2% (Kobus-Ostrowska, 2014: 65). Systemowym narzędziem wspierającym skuteczne włączanie osób niepełnosprawnych do otwartego rynku pracy stało się w ostatnich latach zatrudnienie wspomagane. Obejmuje ono pomoc i wsparcie trenera lub asystenta pracy we wprowadzaniu na otwarty rynek pracy i w utrzymaniu się na nim. Zatrudnienie stanowi ukoronowanie często bardzo długiego procesu rehabilitacji zawodowej osoby niepełnosprawnej, obejmującej ocenę jej możliwości zawodowych, przygotowanie do pracy i uzyskanie trwałego zatrudnienia. Mimo intensywnych działań podejmowanych w ostatnich latach i realizacji wielu projektów unijnych z zakresu zatrudniania wspomaganego osób niepełnosprawnych, nie odnotowano znaczącego wzrostu liczby osób zatrudnionych na otwartym rynku pracy. Niniejsza monografia jest próbą odpowiedzi na pytanie: co można zrobić, jakie podjąć działania, by osób niepełnosprawnych realizujących się w roli pracownika było coraz więcej? Jakie propozycje wsparcia proponowane są przez placówki edukacyjne oraz przez organizacje pozarządowe? Czy aktualne orzecznictwo prawne i świadczenia związane z aktywizacją zawodową sprzyjają realizacji zadań związanych z podjęciem i utrzymaniem pracy przez osoby niepełnosprawne?
URI
http://hdl.handle.net/11716/12693
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image