Osoby niepełnosprawne w drodze do aktywności zawodowej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sobocha, Ewelina
Kwitok, Agnieszka
Bombińska-Domżał, Anna
Zawidniak, Nina
Aondo-Akaa, Grażyna
Pająk, Katarzyna
Kobus-Ostrowska, Dorota
Oleszczak, Ewa
Gocał, Maria
Wolski, Andrzej
Dyduch, Ewa
Łaskawiec, Jagoda
Sikorski, Rafał W.
Żurowski, Marcin
Kasprzycki, Piotr
Pisarek, Arkadiusz
Rachel, Małgorzata
Stankiewicz, Przemysław
Śliwińska, Marta
Zdzieszek, Paulina
Dyląg-Rydzewska, Katarzyna
Szczypczyk, Marcin
Bałtowska-Jucha, Marzena
Šulovská, Monika
Pavlis, Peter
Fryszkiewicz, Marzena
Grzybek, Paweł
Łętocha, Monika
Tikhonov, Andrey
Redaktor:
Wolska, Danuta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-086-7
ISSN: 0239-6025
Język: pl, en
Słowa kluczowe:
osoby niepełnosprawneaktywność zawodowa
zatrudnianie osób niepełnosprawnych
rynek pracy
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Dorosłe życie dla każdego człowieka stanowi wyzwanie. Być dorosłym
oznacza „zdobyć mądrość i umiejętności, pozwalające nam otrzymać to,
co chcemy, w granicach nakładanych na nas przez rzeczywistość uszczuplonych
sił, ograniczonej wolności” (Viorst, 1996: 176). Stawanie się
dorosłym to powolny i stopniowy proces, bowiem dorosłość to nie tylko
fakt metrykalny, lecz przede wszystkim proces rozwojowy związany
z osiąganiem kolejnych poziomów dojrzałości – biologicznej i społecznej
oraz uczuciowej. Człowiek, wkraczając w tę fazę, ma już za sobą gwałtowne
zmiany prowadzące do dojrzałości w sferze biologicznej i społecznej.
Sprawność intelektualna i fizyczna umożliwia mu samodzielne podejmowanie
i wypełnianie nowych zadań i ról społecznych (Harwas-Napierała,
Trempała, 2004). Przygotowanie osób z niepełnosprawnością do wejścia
w tę fazę życia to zadanie, które realizowane jest w ciągu całego ich życia
przez placówki edukacyjne i dom rodzinny. Obejmuje wypracowanie
umiejętności koniecznych do podjęcia ról i zadań realizowanych pomiędzy
17. a 60. rokiem życia przez człowieka dorosłego. Jednym z takich
zadań jest podjęcie pracy i realizowanie się w roli pracownika. Chociaż
od wielu lat podejmowano próby zatrudniania osób niepełnosprawnych
na otwartym i chronionym rynku pracy, liczba niepełnosprawnych pracowników
była niewielka. W roku 2012 dla osób niepełnosprawnych
współczynnik aktywności zawodowej wynosił 28%, wskaźnik zatrudnienia
23,2%, a stopa bezrobocia 17,2% (Kobus-Ostrowska, 2014: 65).
Systemowym narzędziem wspierającym skuteczne włączanie osób niepełnosprawnych
do otwartego rynku pracy stało się w ostatnich latach
zatrudnienie wspomagane. Obejmuje ono pomoc i wsparcie trenera lub
asystenta pracy we wprowadzaniu na otwarty rynek pracy i w utrzymaniu
się na nim. Zatrudnienie stanowi ukoronowanie często bardzo
długiego procesu rehabilitacji zawodowej osoby niepełnosprawnej,
obejmującej ocenę jej możliwości zawodowych, przygotowanie do pracy
i uzyskanie trwałego zatrudnienia. Mimo intensywnych działań podejmowanych w ostatnich latach i realizacji wielu
projektów unijnych
z zakresu zatrudniania wspomaganego osób niepełnosprawnych, nie
odnotowano znaczącego wzrostu liczby osób zatrudnionych na otwartym
rynku pracy. Niniejsza monografia jest próbą odpowiedzi na pytanie:
co można zrobić, jakie podjąć działania, by osób niepełnosprawnych
realizujących się w roli pracownika było coraz więcej? Jakie propozycje
wsparcia proponowane są przez placówki edukacyjne oraz przez organizacje
pozarządowe? Czy aktualne orzecznictwo prawne i świadczenia
związane z aktywizacją zawodową sprzyjają realizacji zadań związanych
z podjęciem i utrzymaniem pracy przez osoby niepełnosprawne?