Show simple item record

dc.contributor.authorSobocha, Ewelinapl
dc.contributor.authorKwitok, Agnieszkapl
dc.contributor.authorBombińska-Domżał, Annapl
dc.contributor.authorZawidniak, Ninapl
dc.contributor.authorAondo-Akaa, Grażynapl
dc.contributor.authorPająk, Katarzynapl
dc.contributor.authorKobus-Ostrowska, Dorotapl
dc.contributor.authorOleszczak, Ewapl
dc.contributor.authorGocał, Mariapl
dc.contributor.authorWolski, Andrzejpl
dc.contributor.authorDyduch, Ewapl
dc.contributor.authorŁaskawiec, Jagodapl
dc.contributor.authorSikorski, Rafał W.pl
dc.contributor.authorŻurowski, Marcinpl
dc.contributor.authorKasprzycki, Piotrpl
dc.contributor.authorPisarek, Arkadiuszpl
dc.contributor.authorRachel, Małgorzatapl
dc.contributor.authorStankiewicz, Przemysławpl
dc.contributor.authorŚliwińska, Martapl
dc.contributor.authorZdzieszek, Paulinapl
dc.contributor.authorDyląg-Rydzewska, Katarzynapl
dc.contributor.authorSzczypczyk, Marcinpl
dc.contributor.authorBałtowska-Jucha, Marzenapl
dc.contributor.authorŠulovská, Monikapl
dc.contributor.authorPavlis, Peterpl
dc.contributor.authorFryszkiewicz, Marzenapl
dc.contributor.authorGrzybek, Pawełpl
dc.contributor.authorŁętocha, Monikapl
dc.contributor.authorTikhonov, Andreypl
dc.contributor.editorWolska, Danutapl
dc.date.accessioned2024-01-16T12:31:48Z
dc.date.available2024-01-16T12:31:48Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-83-8084-086-7
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12693
dc.description.abstractDorosłe życie dla każdego człowieka stanowi wyzwanie. Być dorosłym oznacza „zdobyć mądrość i umiejętności, pozwalające nam otrzymać to, co chcemy, w granicach nakładanych na nas przez rzeczywistość uszczuplonych sił, ograniczonej wolności” (Viorst, 1996: 176). Stawanie się dorosłym to powolny i stopniowy proces, bowiem dorosłość to nie tylko fakt metrykalny, lecz przede wszystkim proces rozwojowy związany z osiąganiem kolejnych poziomów dojrzałości – biologicznej i społecznej oraz uczuciowej. Człowiek, wkraczając w tę fazę, ma już za sobą gwałtowne zmiany prowadzące do dojrzałości w sferze biologicznej i społecznej. Sprawność intelektualna i fizyczna umożliwia mu samodzielne podejmowanie i wypełnianie nowych zadań i ról społecznych (Harwas-Napierała, Trempała, 2004). Przygotowanie osób z niepełnosprawnością do wejścia w tę fazę życia to zadanie, które realizowane jest w ciągu całego ich życia przez placówki edukacyjne i dom rodzinny. Obejmuje wypracowanie umiejętności koniecznych do podjęcia ról i zadań realizowanych pomiędzy 17. a 60. rokiem życia przez człowieka dorosłego. Jednym z takich zadań jest podjęcie pracy i realizowanie się w roli pracownika. Chociaż od wielu lat podejmowano próby zatrudniania osób niepełnosprawnych na otwartym i chronionym rynku pracy, liczba niepełnosprawnych pracowników była niewielka. W roku 2012 dla osób niepełnosprawnych współczynnik aktywności zawodowej wynosił 28%, wskaźnik zatrudnienia 23,2%, a stopa bezrobocia 17,2% (Kobus-Ostrowska, 2014: 65). Systemowym narzędziem wspierającym skuteczne włączanie osób niepełnosprawnych do otwartego rynku pracy stało się w ostatnich latach zatrudnienie wspomagane. Obejmuje ono pomoc i wsparcie trenera lub asystenta pracy we wprowadzaniu na otwarty rynek pracy i w utrzymaniu się na nim. Zatrudnienie stanowi ukoronowanie często bardzo długiego procesu rehabilitacji zawodowej osoby niepełnosprawnej, obejmującej ocenę jej możliwości zawodowych, przygotowanie do pracy i uzyskanie trwałego zatrudnienia. Mimo intensywnych działań podejmowanych w ostatnich latach i realizacji wielu projektów unijnych z zakresu zatrudniania wspomaganego osób niepełnosprawnych, nie odnotowano znaczącego wzrostu liczby osób zatrudnionych na otwartym rynku pracy. Niniejsza monografia jest próbą odpowiedzi na pytanie: co można zrobić, jakie podjąć działania, by osób niepełnosprawnych realizujących się w roli pracownika było coraz więcej? Jakie propozycje wsparcia proponowane są przez placówki edukacyjne oraz przez organizacje pozarządowe? Czy aktualne orzecznictwo prawne i świadczenia związane z aktywizacją zawodową sprzyjają realizacji zadań związanych z podjęciem i utrzymaniem pracy przez osoby niepełnosprawne?pl
dc.language.isopl, enpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 811pl
dc.subjectosoby niepełnosprawnepl
dc.subjectaktywność zawodowapl
dc.subjectzatrudnianie osób niepełnosprawnychpl
dc.subjectrynek pracypl
dc.titleOsoby niepełnosprawne w drodze do aktywności zawodowejpl
dc.typeBookpl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record