• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 1060 (2.230MB)
Autor:
Majewicz, Piotr
Mikrut, Adam
Dyduch, Ewa
Aondo-Akaa, Grażyna
Niemiec, Sylwia
Pająk, Katarzyna
Zielińska, Jolanta
Stosor, Alina
Glac, Izabela
Sikorski, Jacek
Redaktor:
Majewicz, Piotr
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-703-3
978-83-8084-704-0 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
niepełnosprawność
osoby z niepełnosprawnością
rehabilitacja
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Obecny stan wiedzy, badań i rozwiązań praktycznych w obszarze problematyki związanej z niepełnosprawnością jest jedynie fazą procesu rozwoju tej sfery nauki i praktyki rehabilitacji. Liczne uwarunkowania polityczne, socjologiczne, psychologiczne, filozoficzne, religijne i inne wyznaczają wskutek interakcji, zasadniczy kierunek zmian nie tylko całych społeczeństw i geopolityki, ale również mieszczących się w tym zakresie problemów osób z niepełnosprawnością. Współczesna faza postmodernizmu albo – inaczej ujmując – postmaterializmu, co jednoznacznie wskazuje na kierunek zmian, akcentuje potrzebę samorealizacji, pluralizmu, możliwości wyrażania własnej opinii, czy też podejmowania działań zmierzających do osiągnięcia sukcesu. Stąd obecny współcześnie paradygmat humanistyczny w badaniach nad niepełnosprawnością, wydaje się być naturalną konsekwencją postmaterializmu. Wielość współistniejących ujęć światopoglądowych, filozoficznych oraz teoretycznych, ale również metodologicznych i metodycznych, wskazuje na odrzucenie koncepcji „jedynie słusznej doktryny”. Współcześnie koegzystują ze sobą różne paradygmaty, które mają jednak wyraźny wydźwięk humanistyczny, pozbawiony zideologizowanego wzorca. W takim kontekście zaznacza się zarówno w teorii, jak i w praktyce, wyraźny trend zmierzający na osi „przetrwanie-dobrostan” (Inglehart za: Boski, 2010), w kierunku dobrostanu osób z niepełnosprawnością, przy czym jest on natury interdyscyplinarnej, a nie jedynie wielodyscyplinarnej. Tym samym zmienia się sposób postrzegania niepełnosprawności oraz realnych potrzeb osób z niepełnosprawnością i barier, z którymi muszą się mierzyć niemal każdego dnia. Należy wspomnieć, że pomimo znacznych nakładów na poprawę sytuacji osób z niepełnosprawnością, ich realne położenie uległo niewielkiej zmianie. Dlatego wciąż niezbędne są nowe inicjatywy w tym zakresie, podejmowanie działań mających na celu poprawę położenia osób z niepełnosprawnością, jak i zmierzających do osiągania przez nich samodzielności, a w efekcie samodzielnego życia. Niektórym, wybranym zagadnieniom z tego zakresu poświęcona jest niniejsza publikacja, adresowana przede wszystkim do pedagogów specjalnych, studentów pedagogiki specjalnej, rehabilitantów, pracowników socjalnych, psychologów, a także do osób z niepełnosprawnością oraz członków ich rodzin i przyjaciół. Książka składa się z trzech części, z których pierwsza poświęcona jest problemom teoretycznym i prawnym związanym z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością. Druga zawiera informacje dotyczące współczesnych zagadnień poruszanych w badaniach z zakresu niepełnosprawności, a trzecia koncentruje się na nowych trendach w obszarze rehabilitacji i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12772
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image