dc.description.abstract | Oddajemy w ręce Czytelników drugi tom pracy zatytułowanej Medialne
obrazy świata. Popularność pierwszej części książki sprawiła, że postanowiono
zaproponować jej kontynuację w nowej, nieco innej odsłonie.
W wydanej w 2018 roku pracy Medialne obrazy świata. Wybrane problemy
społeczno-polityczne w mediach specjaliści z różnych dziedzin przedstawiali
swoje refleksje i analizy dotyczące problemów bliskich z ich
perspektywy zawodowej. W niniejszej części wyniki swoich badań przedstawiają
autorzy, którzy w zgodzie z wymaganiami metodologicznymi
analizy zawartości mediów prezentują szczegółowe wnioski odnoszące się
do zagadnień popularnych i bieżących, na które starają się jednak patrzeć
z dystansem i bez osobistego zaangażowania. Dołożono jednocześnie
starań, aby wszystkie rozdziały ukazujące wyniki badań empirycznych
zbudowane były w podobny sposób. W pierwszej części każdego rozdziału
zarysowano tematykę badania, następnie omówiono metodologię
procesu badawczego, obszernie przedstawiono wyniki analizy, na końcu
zaś zaprezentowano ostateczne wnioski płynące z przeprowadzonego
badania. Do analizy wybrano aktualne zagadnienia oraz problemy dotyczące
polityki i bezpieczeństwa, które były przedmiotem zainteresowania
mediów w ostatnich latach.
Pierwsze opracowanie ma charakter wprowadzający do badań i jako jedyne
prezentuje teorię. W tekście Jakuba Idzika i Rafała Klepki omówiono
znaczenie mediów i sposobu prezentowania przez nie świata dla współczesnego
rozumienia rzeczywistości, scharakteryzowano także analizę
zawartości, jej główne założenia oraz uwarunkowania i etapy stosowania,
przybliżając także Czytelnikowi sposób, w jaki w następnych artykułach
empirycznych projektowano badania i wyciągano wnioski z ich wyników.
Dalsze artykuły stanowią wyniki analizy zawartości mediów, najczęściej
tygodników społeczno-politycznych, gdyż to one są odbierane przez
szczególnie zaangażowaną i zorientowaną część odbiorców mediów, dla
których zagadnienia z zakresu polityki i bezpieczeństwa są ważne, osób
zaangażowanych w poznawanie i kreowanie opinii na temat otaczającego
ich świata oraz dzielenie się tymi opiniami. Nieznacznie rzadziej w rozdziałach
pojawiają się analizy materiałów medialnych pochodzących
z dzienników lub programów telewizyjnych.
Przedmiotem zainteresowania badaczy był obraz policji i jego skandalizacja,
obszernie odtworzone i scharakteryzowane przez Michała Piekarza.
Maciej Ujma przeanalizował sposób, w jaki media prezentowały
protesty społeczne przeciw zmianom w polskim sądownictwie. Porównanie
sposobu przedstawiania zamachów terrorystycznych w USA w 2001
i we Francji w 2015 roku dokonane zostało przez Iwonę Biłkę. Dwa teksty
dotyczą sposobu prezentowania w mediach problematyki uchodźców:
badania Zuzanny Chudy i Katarzyny Korby. Sylwia Nessing-Kaliciecka
podjęła się analizy tego, jak media kreślą obraz zagrożeń wybuchem
konfliktu na światową skalę. Estera Weredyńska przedstawiła sposób,
w jaki media kreują wiedzę swoich odbiorców na temat służb specjalnych.
To, jak prezentowano w mediach wyjście Wielkiej Brytanii ze Wspólnot
Europejskich, badała z kolei Anna Bębenek.
Ważną grupę analiz umieszczono w rozdziałach przedstawiających
medialne obrazy polskich współczesnych problemów. Damian Gardocki
ukazał wyniki badań dotyczących zmian w Trybunale Konstytucyjnym
widzianych oczyma mediów, Natalia Jakóbczyk organizacji szczytu NATO
w Warszawie, Agnieszka Kapusta programu pomocy dla rodzin z dziećmi
500+, Bartosz Kasolik zagadnień bezpieczeństwa w parlamentarnej
kampanii wyborczej, Agnieszka Pierzchała zaś sposobu, w jaki pisano
o frankowiczach i możliwości udzielania im pomocy. | pl |