Postęp kontra tradycja. Kwestia małżeństwa, dobroczynności i szkolnictwa w żydowskim Krakowie na przełomie XIX i XX w.
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pabis-Cisowska, Katarzyna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-452-0
978-83-8084-453-7
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Problematyka żydowskich przemian społecznych na terenie ziem polskich
poruszana była w polskiej historiografii wielokrotnie, na różnych poziomach
i w różnych kontekstach. Pozostaje jednak nadal niewyczerpana
i jest wciąż istotna z perspektywy wielu kwestii życia codziennego polskich
Żydów. Jak pisał pod koniec XX wieku Jan Lichten o przedstawianiu przemian
społecznych polskich wyznawców religii mojżeszowej: „Asymilacja
Żydów w ostatnich dziesięcioleciach XIX wieku ujmowana była jednak przez
historyków raczej z perspektywy ekonomicznej niż w aspekcie kulturalnym
i społecznym”. Z czasem powstały oczywiście nowe opracowania, ale okazuje
się, że archiwa wciąż pełne są nieodkrytych materiałów, rzucających światło
na kolejne zagadnienia związane z historią i kulturą Żydów na ziemiach polskich
podlegającym przeobrażeniom przełomu XIX i XX wieku. Omówione
natomiast przeze mnie w niniejszej publikacji kwestie: małżeństwo, dobroczynność
oraz szkolnictwo w odniesieniu do krakowskich Żydów w drugiej
połowie XIX wieku i na początku XX stulecia nadal jeszcze nie zostały
w wystarczający sposób odzwierciedlone w piśmiennictwie historycznym.
Badanie zagadnień związanych ze wspomnianymi przemianami dotyczącymi
położenia społeczności żydowskiej nie należy do najłatwiejszych. Pierwszym
wyzwaniem, przed którym stoi autor chcący opisać i scharakteryzować wspomnianą
problematykę, jest ustosunkowanie się do istniejącej i funkcjonującej
od wieków już terminologii, charakteryzującej szereg zagadnień składających
się na badane zjawiska przemian żydowskiej społeczności. Do tej terminologii
odniosę się w niniejszym wstępie.
W badaniu zmian społecznych wśród polskich Żydów kłopotliwa może
być też perspektywa postrzegania rezultatu omawianych przemian. Wielokrotnie
podkreślane jest przez historyków powtarzające się i w tej książce
stwierdzenie, że różne aspekty reform nie przynosiły skutków, jakich spodziewali
się i na jakie liczyli żydowscy reformatorzy inicjujący proces zmiany,
ale ze względu na to, że zmiany te przebiegały na wielu poziomach życia
społecznego, trudno jest jednoznacznie odnieść się to tego, czy zakończyły
się one sukcesem, czy nie. Bez wątpienia bardziej konserwatywna i ortodoksyjna
część żydowskiej społeczności niechętnie przyglądała się jakimkolwiek
przeobrażeniom tradycyjnej kultury żydowskiej. Istnieje jednak
wiele dowodów na to, że proces przemian, który został zapoczątkowany
przez działania reformatorów, zwolenników różnych prądów, przyczynił się
do zmiany położenia ludności żydowskiej w ogóle, również tej niechętnej
przemianom, zamieszkującej interesujące nas w tym przypadku tereny ziem
polskich, w szczególności Krakowa, a także wpłynął na relacje polsko-żydowskie.
Analizując te przeobrażenia w XIX i na początku XX wieku, nie można
więc jednoznacznie określić ich mianem porażki lub sukcesu – ze względu
na złożoność procesów, ich wielowymiarowość i wieloaspektowość.