• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etnia - nacjonalizm - naród. Od nowoczesności do ponowoczesności

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 947 (2.836MB)
Autor:
Mazur, Przemysław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-421-6
978-83-8084-422-3 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
naród
nacjonalizm
pojęcie narodu
historia nacjonalizmu
procesy globalistyczne
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Etnia – nacjonalizm – naród. Od nowoczesności do ponowoczesności to efekt autorskiego projektu naukowego pt. Tożsamość, etniczność, narodowość w globalizującym się świecie. W jego ramach powstał szereg publikacji dotyczących problemów tożsamościowych we współczesnym świecie. Dotyczyły one przede wszystkim dwóch społeczności: Łemków i muzułmanów. Do najważniejszych można zaliczyć monografię Współczesna idea narodowa Łemków oraz opracowanie Państwo Islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy to wprowadzenie w historię pojęcia narodu. Pokazano w nim, że jest ono obecne w historii od zarania i ma głównie znaczenie „swój” w odróżnieniu do „obcy”. Jednocześnie widać, jak zmieniało się to pojęcie i jaki wpływ miała na to np. kultura prawna starożytnego Rzymu. Rozdział drugi to już historia nacjonalizmu jako idei (myśli) politycznej. Zaprezentowano początki koncepcji począwszy od szkoły niemieckiej Johanna Gottlieba Fichtego i jego kontynuatorów. Następnie przedstawiono szkołę francuską, którą już możemy bez wątpliwości nazywać pełnoprawnie nacjonalistyczną. Rozdział trzeci to porównanie różnych koncepcji analizy zagadnienia narodu i nacjonalizmu. Szczególną uwagę zwrócono na teorie Ernesta Gellnera, Miroslava Hrocha czy konstruktywistów: Benedicta Andersona i Erica Hobsbawma. Przedstawiono też teorię Anthony’ego D. Smitha, z której zaczerpnięto użyty w tytule książki termin „etnia”. Rozdział czwarty bardzo skrótowo, syntetycznie przedstawia zagadnienie późnej nowoczesności / płynnej nowoczesności / ponowoczesności, czyli koncepcje dotyczące współczesnych procesów globalistycznych. Piąty rozdział składa się z dwóch analiz. Są one bardzo skrótowe, ogólnie mają raczej charakter referatowy. Po pierwsze, dlatego że nie są sednem analizy, a tylko przykładem zastosowanym dla falsyfikacji hipotezy. Po drugie, szersza analiza zagadnień została już opublikowana w książkach (Współczesna idea narodowa Łemków oraz Państwo Islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu) czy artykułach naukowych, do których zastosowano odpowiednie odsyłacze.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13743
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WPL)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image