• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Etnia - nacjonalizm - naród. Od nowoczesności do ponowoczesności

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 947 (2.836Mb)
Author:
Mazur, Przemysław
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-421-6
978-83-8084-422-3 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
naród
nacjonalizm
pojęcie narodu
historia nacjonalizmu
procesy globalistyczne
Date: 2020
Metadata
Show full item record
Abstract
Etnia – nacjonalizm – naród. Od nowoczesności do ponowoczesności to efekt autorskiego projektu naukowego pt. Tożsamość, etniczność, narodowość w globalizującym się świecie. W jego ramach powstał szereg publikacji dotyczących problemów tożsamościowych we współczesnym świecie. Dotyczyły one przede wszystkim dwóch społeczności: Łemków i muzułmanów. Do najważniejszych można zaliczyć monografię Współczesna idea narodowa Łemków oraz opracowanie Państwo Islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu. Książka składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy to wprowadzenie w historię pojęcia narodu. Pokazano w nim, że jest ono obecne w historii od zarania i ma głównie znaczenie „swój” w odróżnieniu do „obcy”. Jednocześnie widać, jak zmieniało się to pojęcie i jaki wpływ miała na to np. kultura prawna starożytnego Rzymu. Rozdział drugi to już historia nacjonalizmu jako idei (myśli) politycznej. Zaprezentowano początki koncepcji począwszy od szkoły niemieckiej Johanna Gottlieba Fichtego i jego kontynuatorów. Następnie przedstawiono szkołę francuską, którą już możemy bez wątpliwości nazywać pełnoprawnie nacjonalistyczną. Rozdział trzeci to porównanie różnych koncepcji analizy zagadnienia narodu i nacjonalizmu. Szczególną uwagę zwrócono na teorie Ernesta Gellnera, Miroslava Hrocha czy konstruktywistów: Benedicta Andersona i Erica Hobsbawma. Przedstawiono też teorię Anthony’ego D. Smitha, z której zaczerpnięto użyty w tytule książki termin „etnia”. Rozdział czwarty bardzo skrótowo, syntetycznie przedstawia zagadnienie późnej nowoczesności / płynnej nowoczesności / ponowoczesności, czyli koncepcje dotyczące współczesnych procesów globalistycznych. Piąty rozdział składa się z dwóch analiz. Są one bardzo skrótowe, ogólnie mają raczej charakter referatowy. Po pierwsze, dlatego że nie są sednem analizy, a tylko przykładem zastosowanym dla falsyfikacji hipotezy. Po drugie, szersza analiza zagadnień została już opublikowana w książkach (Współczesna idea narodowa Łemków oraz Państwo Islamskie ISIS: nowa twarz ekstremizmu) czy artykułach naukowych, do których zastosowano odpowiednie odsyłacze.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13743
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WPL)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image